Ученици от десети клас в Професионалната гимназия по икономика и туризъм „Алеко Константинов“ Велинград се срещнаха днес с екипа на Комисията за защита на потребителите. В оживен диалог бяха обсъдени широк кръг потребителски теми, както и какви са основните функции на КЗП като държавен орган, а именно контрол по различни направления на търговски и туристически обекти, както и на интернет сайтове и онлайн магазини. Експертите от Комисията разказаха за емблематични и атрактивни примери от работата си. Онлайн пазаруването е особено актуално сред младите хора и акцент в разговора с учениците бе разяснението, че при договор от разстояние, в 14-дневен срок от приемане на стоката имат възможност да се откажат от сключения договор. В този случай е необходимо да информират търговеца за решението си преди изтичането на визирания срок, като за упражняване правото си на отказ може да използват стандартен формуляр или като изпратят писмено съобщение на търговеца, или друго недвусмислено заявление. Тежестта на доказване за упражняване правото на отказ от договора от разстояние, се носи от потребителя. Когато потребителят упражни правото си на отказ от договор от разстояние или от договор извън търговския обект и когато търговецът не е предложил да прибере стоките сам, потребителят трябва да изпрати или предаде стоките обратно на търговеца или на упълномощено от него лице без неоправдано забавяне и не по-късно от 14 дни, считано от датата, на която потребителят е съобщил на търговеца за решението си да се откаже от договора. Когато потребителят е упражнил правото си на отказ от договор от разстояние, търговецът възстановява всички суми получени от потребителя, без неоправдано забавяне и не по-късно от 14 дни, считано от датата, на която е бил уведомен за решението на потребителя да се откаже от договора.
Екипът на КЗП даде съвети и за особена бдителност при пазаруването в социалните мрежи, където често не се знае кой стои зад предлаганата стока, а предоставянето на лични данни е особено опасно.

В хода на дискусията, бяха засегнати и темите за обща безопасност на нехранителните продукти, възможността и начините за предявяване на рекламации на стоки в случай на проявен дефект (повреда), на туристическите услуги при настаняване, в заведения за хранене и развлечения, когато ползват пакетни пътувания. Учениците бяха информирани от експертите на Комисията на какво да обръщат специално внимание, къде могат да намерят полезна информация, бяха проведени разисквания с практическа насоченост.
По време на ползотворната среща бяха представени активностите на КЗП в процеса на въвеждане на еврото и съществената роля, която има в контролната дейност и комуникационната кампания. На учениците подробно се разясниха изискванията към търговците за двойното обозначаване на цените в левове и евро, правилното превалутиране по официалния фиксинг (1,95583) и последващото закръгляване на цените, коректното изписване на обявените цени - да бъдат в близост една до друга, с еднакъв по размер, вид и цвят шрифт, придружени с изписване на съответната валута, ясно и четливо, без да въвеждат потребителите в заблуждение. Беше представена и подробна информация относно сроковете, в които ще имаме възможност да се разплащаме само в левове, едновременно в двете валути и от 01 февруари 2026 г. – само в евро, връщането на ресто в съответните валути, автоматичното превалутиране на банковите сметки и др., както и беше разяснено участието на експерти от институцията в над 200 информационни срещи за еврото, проведени в цялата страна.
Учениците имаха възможност да се запознаят с различни информационни материали по обсъжданите теми, които им бяха предоставени и за лично ползване.
Комисията за защита на потребителите полага максимални усилия за повишаване осведомеността на потребителите като се стреми да обхване всички възрастови групи и да дава непрекъснато информация по възможно най- широк кръг потребителски теми.