Жителите на 22 общини вече имаха възможност да разговарят с експертите от Комисия за защита на потребителите във връзка с въвеждане на единната европейска валута от 1 януари 2026 година. Целта на срещите, които са част от голямата информационна кампания на българските институции, е пълната информираност и спокойствие на гражданите в процеса на въвеждането на еврото, разясняване на правата им като потребители и задълженията им, когато са търговци. По време на дебатите отново бяха разяснени основни принципи и технически детайли около процеса на преминаване от лева към евро, съгласно ЗВЕРБ (Закон за въвеждане на еврото в Република България ).
- Обозначаване на цените в търговските обекти и онлайн продажбите едновременно в лева и евро, при фиксиран курс – 1 евро= 1,95583 лева.
- Обявената цена следва да е с до две цифри, след десетичната запетая, а закръгляването става по стандартните математически правила – надолу, ако третата цифра след десетичната запетая е между 1 и 4, и нагоре – ако е между 5 и 9.
- От 1 януари 2026 г. всички плащания ще могат да се извършват както в лева, така и в евро в рамките на един месец, като ресто ще се връща в евро. При липса на достатъчно евро търговците ще могат да връщат и в лева.
Комисията за защита напотребителие отново призовава бизнеса към прозрачност, използване на еднакъв шрифт при изписване на цените и подчертава, че злоупотребите ще бъдат санкционирани според правомощията, предвидени в ЗВЕРБ. За всяко констатирано нарушение потребителите могат да подават сигнали в електронната форма на сайта на Комисията, в мобилното приложение на КЗП, по пощата, на националния телефон на потребителя или на място във всеки един от офисите на Комисията. Освен самата жалба, гражданите е важно да приложат и всички доказателства, с които разполагат – касови бележки, документи за доставка, кореспонденция и други. При подаване на сигнал следва да се посочи конкретният търговски обект и продуктите, за които се отнася сигналът, както и да се приложат снимки и документи.
Разяснителните срещи в страната продължават, като целта ни е достигането до максимален брой граждани от всички възрастови групи. Също така, на място, съвместно с експертите от КЗП присъстват и представители на НАП, които очакват вашите въпроси. Информация за това кога и къде можете да зададете вашите въпроси, ще намерите тук - на официалния сайт на КЗП, както и на фейсбук страницата ни.