Две седмици минаха от началото на проверките, които Агенцията по приходите, Комисията за защита на конкуренцията и Комисията за защита на потребителите започнаха, за да предотвратят спекулативното вдигане на цените, което се очаква с приемането на еврото.
Какво показват проверките към момента?
Проверките, които правим съвместно с Национална агенция за приходите и Комисия за защита на конкуренцията, са без аналог по честота, по мащаб, без аналог от гледна точка на това, че не са на произволен принцип, а са базирани на оценка за авъздействието на риск и към момента там, където са най-рисковите обекти, там сме по места, заяви в студиото на “Говори сега” председателят на Комисията за защита на потребителите Мария Филипова.
“Най-рисковите обекти са хранителните магазини - и големите вериги, и малките квартални магазини, също така заведенията за хранене и развлечение”, отбеляза тя.
Няма да допуснем спекулативно завишаване на цените, категорична беше Филипова и уточни:
"Първите сигнали, които получихме са най-вече за високи цени. Работим както с бизнеса, така и с гражданите. Да, задават се много въпроси, да има притеснения, на които сме отговаряли, но това разделение, което в момента се създава, е недопустимо."
По думите ѝ проверките не обхващат само крайните търговци, а цялата верига на доставки:
"Поискали сме данни от шестмесечния период преди искането на извънредния конвергентен доклад. Правят разчети, за да не се случи това, което стана в началото на годината."
КЗП ще има право да задължи търговците да намалят цените при необосновано завишение, както и да възстановят вредите за потребителите, подчерта Филипова и допълни:.
"Това всъщност е една от най-тежките санкции, защото дори да обжалват, обжалването не спира изпълнението."
Комисията ще следи за нарушения в отношенията "търговец и физическо лице", а КЗК - в отношенията "търговец-търговец". За всяка установена нелоялна търговска практика ще има санкция в размер на 50 000 лева.
"Има редица превантивни мерки, заложени в закона за еврото и редица санкционни мерки. Една от превантивните мерки е интернет сайтът, който всяка седмица ще обявява за цените на всики хранителни продукти, които се предлагат в големите хранителни вериги."
Някои хранителни вериги доброволно са започнали двойно обозначаване на цените, но то към момента не е задължително. Към други вериги, които обявяват цени в различни валути, не само лев и евро, е изпратено предписание да прекратят тази практика с оглед на чувствителния момент, в който навлиза страната.
Мария Филипова коментира и появила се в социалните мрежи снимка на сандвич от летището в София, който е обявен с цени 39 лева и 39 евро. Обясни, че въпросният кадър е манипулиран и отбеляза, че това са "само първите опити за манипулации и всяване на все повече страхове в обществото".
Източник: БНТ