Председателят на КЗП Мария Филипова пред Самуил Огнянов от “24 часа“

“Няма да допуснем спекула заради еврото”

Законът дава право като председател на комисията да отменям необосновано вдигане на цени



- България получи покана за присъединяване към еврозоната, а премиерът Росен Желязков обеща, че ще има контрол над цените при превалутирането. КЗП има водеща роля в този контрол. Наистина ли ще бъде спазено това обещание?
- Това обещание е наш приоритет, освен това е облечено и в законови текстове чрез Закона за приемане на еврото в България и Закона за защита на потребителите. Хората трябва да са спокойни, защото вече започнахме съвместни проверки с  Националната агенция за приходите и с Комисията за защита на конкуренцията. Правомощията на КЗП са достатъчно силни, но по отношение на конкурентното право трябва да се намеси КЗК. При данъчни нарушения контролът е на НАП. Това е причината и за съвместните ни проверки, за да не бъдат допуснати никакви нелоялни практики на пазара. Има предвидени достатъчно въздействащи санкции при нарушения.

- Какви са те?
- Законодателството е предвидило санкции според вида на нелоялните практики на търговеца. И една от тези мерки и възможността аз като председател на КЗП да издам разпореждане за намаляване на цените. При това решението влиза в сила, независимо дали ще се обжалва пред съда.

- Как така е възможно да намалявате цени, нали държавата не може да се намесва в пазарни отношения?
- Говорим за случаи, при които въвеждането на еврото се използва като основание за вдигане на цените. Ако търговецът необосновано е завишил цените, те могат да бъдат намалени с този правен инструмент, който е предвиден в Закона за въвеждане на еврото.

- В какъв срок трябва да се случи това?
- В срок, определен от мен като председател на Комисията за защита на потребителите. Това може да се случи още не следващия ден, след е установено нарушението.

- А как проверявате дали има основание за вдигане на цените?
- Проверката се прави с наблюдение на място и по документи, които се изискват за представяне от търговеца. В българското законодателство по принцип е предвидено да се изисква становище и от страна на търговеца, който има право да изложи своите аргументи. Ако не може да докаже необходимостта от вдигане на цените, освен че трябва да ги свали, ще отстрани и вредните последици от това необосновано повишаване.

- Проверките ви до този момент какво показват - дисциплиниран ли е бизнесът? Възможно ли е търговец да е вдигнал цените предварително, за да може да ги закръгля в евро, за да получи по-висока цена?
- Такава практика не се наблюдава към момента. Резултатите от проверките досега показват добросъвестно поведение от търговците. Но трябва да знаят, че при всеки опит за нелоялни практики ще бъде безкомпромисна. Ще налагам принудителни административни мерки с незабавното им действие. Санкциите стигат до 50 000 лева.

- За какво трябва да следят хората?
- Първо трябва да са запознати с правилата за превалутиране и закръгляване. А това става по по фиксирания курс на БНБ, който е 1,95583 лева за евро. Самото закръгляване е по точно математическо правило. Ако третият знак след десетичната запетая е равен или по голям от пет, то тогава е нагоре. В останалите случаи сумата не се променя или се закръглява надолу.

- Ако цената дадена стока в евро при превалутирането е 3,94, търговецът не може да е закръгли на 3,85 евро?
- Не може и търговците са изрично предупредени със специално изработени указания, които бяха разработени с Министерство на икономиката. Има си правила в закона, които трябва да се следват и при намаленията.
Трябва да се отбележи, че при рекламите - аудио и видео, цените до въвеждане на еврото в България могат да се съобщават само в левове. След това съответно само в евро.
Търговците имат задължение да обявяват двойни цени в евро и левове само за конкретната разфасовка от продукта. Не са задължени да дават такава информация за 1 килограм, литър, квадратен метър и т.н.

- Ако имат съмнения за нередности, на кого потребителите могат да подадат сигнал?
- Могат да подадат сигнал до Комисията за защита на потребителите и ние ще реагираме. Сигнали се подават по телефона или по имейл и ще реагираме на всеки такъв. Разработваме и специален сайт, на който също ще има секция за подаване на сигнали. Там ще има и информация с актуалните цени на стоки, които се предлагат на пазара. Това е още една форма на прозрачност и публичност.

- Тоест хората не би трябвало да имат притеснения, че еврото ще вдигне цените?
- Въвеждането на еврото като парична единица на България не може да е предпоставка за по-лошо финансово положение на хората в сравнеие с това преди да бъде въведено. Така че потребителите ще имат пълна защита. Инфлацията се движи от други фактори, сред които дефицит на стоки, промяна във веригите на доставки и други показатели, но няма нищо общо с въвеждането на еврото.
Предвиден е и достатъчно дълъг период за двойно обозначаване на цените, който е близо 15 месеца, за да се ориентират добре хората.
Освен това като председател на Комисията за защита на потребителите и с експерти от комисията тръгвам на обиколка по всички населени места. Искам да поговоря с хората, да чуя техните притеснения, това, което те са забелязали. Ако имат страхове, да бъдат разсеяни, да им бъде отговорено на въпросите.
Успоредно с това контролната ни дейност няма да спира дори и преди окончателните решения от страна на европейските институции за въвеждането в еврото в България. Целта е да се осигури спокойствие, плавност, прозрачност и предвидимост за хората при въвеждане на еврото.
Така както гледахме с гордост през 2007 г., че  ставаме част от Европейския съюз, трябва да сега да сме още по-горди от въвеждане на еврото. Както казах, въвеждането на еврото не оказва влияние върху цените. Напротив, влизането в еврозоната ни осигурява сигурност и премахва рисковете, защото тук са едни от най-богатите и най-развитите държави. Също така закръглянето на доходите ще е в полза на хората. Оттук нататък очаквам по-ускорен растеж - икономически и на доходите.