Търговци обещават до 70% отстъпки, внимавайте - не всички са реални!

26.11.2015
Сподели тази новина

Последният петък на ноември е чакан цяла година от търговците по света, а от няколко години и у нас. Известният като „Черен петък " ден е шанс за изгодни покупки с големи намаления, но често има и измами, предупредиха експерти от КЗП в отговор на запитване на в. "24 часа".

„Очаква се много магазини и интернет търговци да обявят големи проценти намаление на стоките, но са възможни и нарушения", коментира Димитър Маргаритов, шеф на Комисията за защита на потребителите . Например почти всички столични молове пуснаха брошури, с които техните наематели декларират, че ще предложат намаления от 20 до 60-70 на сто. Същото обещават и сайтове за интернет търговия.

„Внимавайте, защото в предишни години сме регистрирали нелоялни търговски практики , както с нереални промоции, така и с придаване на „изключителни" качества на продукти, за които се оказва, че не са толкова уникални", заяви Маргаритов. Друго нарушение било, че се правят големи кампании за продажба на продукти, за които се твърди, че са пуснати в малки количества, а то не е така.

От Комисията за защита на потребителите предупредиха, че инспекторите ще следят стриктно за спазване на правилата. Така при деклариране на определен процент намаление - например 50%, трябва ясно да е посочена цената, от която се получава то. Освен това стоката трябва да е продавана на старата цена минимум 30 дни

Много търговци вдигат нереално цените дни преди „Черния петък " и после слагат огромни проценти за уж отстъпки.

Експертите на Комисията за защита на потребителите съветват клиентите да се информират подробно за условията, при които се извършват сделките в този период. И чак тогава да се „изкушават" от примамливите предложения на търговците.

Например потребителите трябва да са внимателни дали покупката на „Черния петък " няма да ги обвърже и с дългосрочни отношения с търговеца. Освен това трябва да се проверява и дали няма допълнителни „скрити" суми.

При онлайн пазаруване експертите препоръчват първо да се направи щателна проверка за търговеца отсреща. Да се види има ли посочен адрес, телефон, електронен адрес. Хубаво е да се отделят и няколко минути за отзиви от предишни потребители за дейността на интернет търговеца.

Съветваме и хората да се поинтересуват дали интернет магазинът може да достави стоката в разумен срок, както и дали е в състояние да осигури гаранционната й поддръжка, казаха от Комисията за защита на потребителите.

Всъщност някои търговски обекти и вериги магазини обявиха по-ранен „Черен петък ", още на 20 ноември. Според комисията тогава анонсираните намаления в рекламните брошури са отговаряли на реалните отстъпки. В няколко единични случая обаче е установено, че върху етикетите е имало само стара цена и процент отстъпка.

Непосочването на новата цена в левове обаче е нарушение, защото клиентът не е длъжен да ходи с калкулатор и да смята.

На тези търговци са дадени предписания. Те ще бъдат проверени и повторно, за да се види дали са станали изрядни. Глобите на Комисията за защита на потребителите стигат до 50 000 лв.