При покупка на дефектни стоки имате право на рекламация

04.01.2019
Сподели тази новина

В Комисията за защита на потребителите (КЗП) през 2018 г. са постъпили близо 22 хил. жалби и сигнали. Около половината от тях касаят различни видове стоки, за които потребителите са установили, че имат дефект и са предявили рекламации. Най-често става дума да телекомуникационна техника и битови електроуреди. Но жалби има и във връзка с покупки на дрехи и обувки, заяви за в. „Труд" председателят на КЗП Димитър Маргаритов.

„При онлайн покупки хората най-често се оплакват, че търговци не уважават правото им на отказ в 14-дневния срок, или че бавят повече от 14 дни възстановяването на авансово заплатени суми, когато са упражнили правото си на отказ по надлежния начин", допълни той.
На въпрос за нелоялните практики от страна на търговците покрай „Черния петък" Маргаритов отговори, че е имало около 15 случая на нарушения от направени 250 проверки, което не е много на фона на данните за похарчените от потребителите средства в този период.
Да внимаваме за фалшиви намаления и липсваща стока, обявена в брошури, съветват от КЗП. „Съществува такава хипотеза, в която търговецът да е спазил изискването на закона и да е прилагал старата цена поне месец преди намалението, но стоката пак е по-скъпа при него в сравнение с при други търговци или дори в сравнение с други периоди при самия него", каза Маргаритов.
Шефът на КЗП уточни, че нередности се срещат и в офлайн и онлайн бизнесът. „Все още броят на установяваните нарушения в електронната търговия е с 5-6% по-голям в сравнение с този в традиционната, където несъответствия се срещат в около 10% от случаите. Но от гледна точка на жалбите от потребители, ако през 2018 г. до края на ноември оплакванията срещу електронни магазини са близо 3000, то за търговската мрежа са над 18 800, но в повечето случаи трябва да се намесят и други контролни органи", каза шефът на комисията.

Източник: в. "Труд"