Представителят на BAKKER за България е провел некоректно кампания с награди по повод юбилей на фирмата

09.07.2017
Сподели тази новина

Комисията за защита на потребителите (КЗП) установи нелоялна практика на представителя на BAKKER за България „Градина Баккер Оланда С.Р.Л.” при провеждането на кампания за 70-тия юбилей на международната компания.

Чрез 29 специализирани печатни издания са разпространени 400 000 каталога на фирмата в рамките на една година. С приложена брошура потребителите са подвеждани, че ще получат безусловно „100% подарък” комплект инструменти до 100 части или телевизор, ако открият печеливш код при изтриване на скреч поле. В действителност обаче получаването на подаръка е обвързано с поръчка на продукти от каталога на минимална стойност 25 лв. и заплащане на пощенските разходи в размер на 9,95 лв.

Нещо повече – покупката също не гарантира на потребителя, че ще получи единия от двата „подаръка”, а само че ще участва в състезание при разпределянето на наградите. Според общите условия на кампанията най-бързите 100 участници от включените 12 държави ще получат комплект инструменти, а първите петима – плоскостенен телевизор. Допълнително условие в надпреварата за телевизор е, че реакцията следва да е в рамките на 14 дни.

Неизяснен остава и въпросът от коя дата стартира определянето на победителите. Дали това е датата на излизането на изданието с приложения каталог на търговеца или – както проверката установява – денят на старта на кампанията, който обаче никъде не е посочен.

Във всички случаи целта на търговеца е да мотивира потребителя да изпрати по-бързо поръчката си, за да има по-голям шанс да получи награда. В същото време, при положение, че кампанията обхваща 12 държави, не е известно как се подреждат най-бързо реагиралите потребители. Централизираната система е базирана в Холандия и не е в пряка връзка с гражданите от участващите държави. В случая потребителят изпраща поръчката си до офиса в София, но не се знае кога тя се регистрира в системата в Холандия.

Заповедта за забрана на нелоялната практика е от месец ноември 2015г., но търговецът я е обжалвал и сега е потвърдена от Върховния административен съд.


 

Съвети към потребителите:

  • Преди да участвате в томбола с награди, прочетете внимателно всички условия.
  • Обърнете специално внимание на изискванията към участниците, особено на това дали е необходимо да направите някакви разходи и какви точно са те. 
  • В случай че сте спечелили награда, настоявайте да я получите в предварително посочения от търговеца срок. Ако това не стане, изискайте от него да Ви предложи алтернативна или да Ви изплати сумата за нея (имате право на това по закон).

 

Препоръки към търговците:

  • При провеждане на кампания с награди информирайте коректно потребителите за всички условия.
  • Когато обвързвате участието в разпределянето на награди с покупка, това трябва да е предварително категорично ясно за потребителя.
  • Ако не можете да осигурите спечелените награди, трябва да изплатите паричната им равностойност.