Хората от "третата възраст" се нуждаят от специална защита на потребителските им права

01.10.2019
Сподели тази новина

По повод 1 октомври – Международен ден на възрастните хора, Комисията за защита на потребителите припомня някои по-важни съвети за предпазване от адресираните основно към това поколение търговски практики, които невинаги водят до удачни решения. Институцията отчита – както в своята контролна дейност, така и в информационните си кампании – необходимостта от специални грижи за защита потребителските права на по-възрастните хора. Особено в сферите телекомуникации и финансови услуги, при продажбите по време на презентации или от телешопове и пр.

За какво трябва да се внимава при пазаруването от промоции?

Анонсите за отстъпки в най-голяма степен привличат вниманието на по-възрастните потребители. Те разполагат с повече време, събират и анализират поставяните в пощенските им кутии и в търговските обекти промоционални брошури. Понякога обаче пропускат да сравнят цените на стоките с намаление в дадения търговски обект с редовните цени, на които същите тези стоки се предлагат в други магазини. Така могат да се заблудят, че спестяват купувайки нещо в промоция, но всъщност да се окаже, че не е съвсем така, тъй като същото това нещо се продава на друго място без намаление, но по-евтино. По-важно от процента на отстъпка е проучването на пазара, което позволява да се намери необходимото на най-добрите цени в момента, независимо от това дали е намалено или не.

Другото, за което трябва да се внимава при пазаруване от промоции, е дали на касата се маркира намалената цена. Понякога търговците не въвеждат в системата си новите цени и продават стоките на редовните им цени, което е нелоялна практика – нещо, за което КЗП следи и санкционира. Потребителите също трябва да внимават, за да не бъдат подведени и ощетени.

Уловките на презентациите с подаръци 

По-възрастните потребители са по-склонни да откликват на покани за презентации на различен тип продукти – от такива с „благотворно въздействие върху здравето” до домакински електроуреди. Обещанията за изгодни покупки изкушават немалка част от тях да платят на момента за нещо, което впоследствие да се окаже грешна инвестиция.

Важно е да следите доколко е надеждна представяната информация или по-скоро се набляга на някакви чудотворни качества на предлаганите продукти. При най-малко съмнение потърсете сигурни доказателства за твърденията и нито за миг не се чувствайте неудобно да не купите нищо.

Обмисляйте покупката! Решите ли се на нея, трябва да знаете, че имате 14-дневен срок за размисъл, в който – ако не ползвате продукта – можете да се откажете от него. За целта трябва писмено да заявите това пред търговеца и да му върнете обратно стоката.

Внимание! Нямате право да се откажете от продукти, които поради хигиенни съображения не могат да бъдат върнати. Или пък такива, които са изработени по конкретни поръчки – напр. матрак. Затова предпочитайте наличните продукти със стандартни параметри.

Особено внимателно подхождайте в случаите, в които покупката е съпроводена с отпускането на заем!

Телепазарните прозорци

Те също са предпочитано „място“ за покупки от хората от „третата възраст“. Както презентациите, така и рекламните спотове по телевизията наблягат върху определени качества и предимства на предлаганите за продажба продукти. Но по закон преди покупката търговецът е длъжен да Ви предостави подробна информация за техните съществени характеристики, да напомни за двугодишната законова гаранция и за правото на отказ в 14-дневен срок след доставката им. Тъй като по този начин предимно се продават стоки с по-ексцентрични функционалности или по-необикновени свойства, трябва да се обръща внимание дори на дребни детайли от типа на този дали например, роботът за почистване работи с батерии или се включва към мрежата, колко време издържат тези батерии и пр., за да сте наясно с всички важни обстоятелства около избраната от Вас стока. Обърнете внимание и на това дали телефонът за поръчки е импулсен и колко ще Ви струва разговорът по него.

Когато подписвате договори за телекомуникационни услуги…

Най-важното е да не се предоверявате на устните разяснения на консултантите и да не се съгласявате да подписватe документи в офисите на крак преди да се уверите с какво точно ще се ангажирате, какви услуги ще получите и колко ще заплатите за тях. Задължително е да прочитате внимателно и изцяло предложените Ви договори и общите условия към тях. Срещнете ли затруднения с разбирането на някои от клаузите, не се колебайте преди да положите подписа си да се консултирате поне със свой близък, а при необходимост – и с независим специалист.

По отношение на устройството – за предпочитане е да се въздържате от телефон с повече от необходимите Ви функции.

Повече информация, примери от практиката на КЗП и съвети за преодоляване на рисковите способи за продажба и засягащите по-възрастните хора забранени от КЗП нелоялни търговски практики можете да прочетете, ако  посетите следните страници:  

Специална защита на по-възрастните хора от нелоялни практики

Уязвимите групи потребители и по-рисковите способи за продажба