По-силни от маркетинговите трикове при кампаниите за намаление

26.09.2019
Сподели тази новина

Предлагането на стоки със съобщение за намаление е отделен способ за продажба, който често включва различни маркетингови подходи – класически и от най-ново поколение. Съществен елемент е от стратегиите на цялостни кампании за интегрирани маркетингови комуникации, които целят стимулиране на продажбите и които достигат до потенциалните клиенти чрез различни медийни канали, включително интернет и социалните мрежи. Именно това законодателят е отчел, когато е въвел допълнителни, специфични изисквания към търговците по отношение формулирането на анонсите и най-вече при обозначаването на цените на стоките, когато провеждат кампании за намаление. Мотивът е оптимална защита правата на потребителите.    

Едно от основните изисквания е старата цена да е прилагана поне един месец преди съобщението за намаление. Това се прави с цел да не се спекулира от страна на търговците и да се създава илюзорна представа за едно намаление, което на практика е фиктивно. Ако не съществуваше това условие, търговецът би могъл да повиши цената за няколко дни, за да може после да анонсира много по-висока отстъпка, която веднага печели симпатиите на потребителите.

Има и други изисквания при провеждането на кампании за отстъпки. Потребителят не може да бъде привличан с шумна кампания за намаление, което да трае по-малко от един ден. Търговецът би могъл да направи една доста мащабна кампания, в която да ангажира и медиите, където да се въртят рекламни клипове, че на този ден той ще има много сериозна разпродажба. Тогава потребителите ще дойдат, а ще се окаже, че тази разпродажба е приключила преди няколко часа, останали са единични бройки и то на редовните им цени.

Задължително е върху етикета да са посочени старата и новата цена, за да види потребителят колко е струвала тази стока преди намалението и за колко може да си я купи сега. Тук има психологически момент, за който говорят и специалистите по маркетинг – да се подтикне клиентът да мисли, че цената на пропускането на шанса да се възползва от това пестене на пари е по-голяма от цената на самия продукт. Затова е важно да се замисляме дали един анонс за намаление е достатъчен повод да си купим нещо, което може да се окаже непотребно или пък налично и при по-добри условия на друго място в същия период без непременно там да е обявено намаление.  

Търговецът би могъл да посочи и процента на отстъпката. Но тук отново следва потребителите да бъдат внимателни да не попаднат в маркетингов капан. Визирането и посочването на процента пари, които спестявате при покупка с намаление, позиционирана веднага до оригиналната цена е също уникална форма за „накланяне на везните“. С този подход търговецът печели вниманието на потребителя в момента и го предизвиква за една необмислена покупка, считат психолози.

Трябва да има реципрочност, за да има лоялност при обявяването на процента намаление в даден обект. Ако в магазина има стотици стоки, а само 4-5 от артикулите са намалени с 50% да речем, не би било коректно на витрината да пише намаление - 50%. Когато около минуса стои едно „до“, тогава всеки случай се разглежда индивидуално и при определени обстоятелства би могло да се мисли в посока на това, че е налична нелоялна търговска практика, която се санкционира.

Намалението може да не обхваща всички стоки в обекта. Но когато то е частично, търговецът е длъжен там, където е поставен анонсът за отстъпки, да изброи всички групи стоки, които са част от кампанията.

Умишлени действия на търговеца, които имат за цел подвеждане на потребителя или да го накара да купи нещо при условия, които не са били достатъчно ясно обявени в началото или в движение се опитва да променя правилата – всичко това са нелоялни търговски практики, които се санкционират до 30 000 лв. при първоначално нарушение и до 50 000 лв. при повторно.

Възможно е потребителите, примамени от отстъпката или от сравнително по-ниската цена, да не обърнат внимание на основни характеристики, които са особено важни, когато говорим за избора и покупката на техника, например. Те показват функционалността на даден уред или устройство и трябва да бъдат водещи при нашия избор. Преди всичко е важно ние да сме много наясно от какво имаме необходимост, да тестваме, а не толкова да се фокусираме върху това дали отстъпката е 40-50%, дали има послания от типа на „само сега“, „последни бройки“ и т.н., защото това също са трикове, които могат да ни подведат.

Само защото са Ви продали нещо с намаление, търговците нямат право да отнемат Вашите дадени със закон права – например на ремонт на дефектна стока в двугодишния гаранционен период, на връщане в 14-дневен срок при онлайн покупка и пр. Но предоставените под формата на добра практика от страна на самия търговец допълнителни права, могат да не се простират върху продадените с отстъпка артикули.

В заключение – дори при спазване на всички изисквания на закона при обявяване и провеждане на кампании за намаление, е много важно да запазим рационалността в своето мислене, да не подхождаме толкова емоционално и да не отговаряме на очакването на търговците да правим импулсивни покупки, които могат да се окажат не чак толкова добър избор и решение за нас.