Нарушенията в онлайн търговията са намалели с 37%

23.11.2015
Сподели тази новина

КЗП започва масивна проверка на сайтове и туроператори преди 8 декември Намаляват неравноправните клаузи по договорите, които се предлагат на българския потребител. „Те стават все по-малко, а търговците все по-често се съобразяват с отправените към тях препоръки“, каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП ) Димитър Маргаритов , по време на пресконференция в БТА, на която комисията представи най-честите некоректни търговски практики за 2015 г.

Сред най-често констатираните нелоялни практики през годината са заблуди при намаления, заблуди по отношение съществените характеристики на продуктите и заблуди по отношение на формирането на цената, предаде репортер на Economic.bg. Според КЗП, най-честите заблуди при намаленията са свързани с това, че намаления изобщо не съществуват. Умишлено се завишават цените за кратък период преди обявяването на намаление, за да е по-голям процентът му (по закон старата цена трябва да е прилагане поне месец преди това). Друга заблуда е промяната на цената на дадена стока през определено време и обявява процент на намаление не върху последната прилагана цена, а върху тази от предишен период, когато е била по-ниска.

Намаленията в един от най-чаканите дни от годината – „Черен петък “, който ще се проведе на 27 ноември, ще са реални, каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП ) Димитър Маргаритов. Въпреки това КЗП информира, че извън Черния петък има и доста случаи при малки търговци и големи вериги, в които се анонсират намаления, които не отговарят на действителността. Това най-често се случва, когато търговецът вдига цената на продукта няколко дни преди да анонсира съответния процент намаление. От комисията уточниха, че има От КЗП уточняват, че има законово изискване стоката да бъде продавана поне 30 дни, за да може процентът намаление, който ще бъде извършено от търговеца да е релевантно. Друга нелоялна практика на търговците, целяща подмамване на потребителите, е свързана с промоции за стоки, които в последствие се оказват, че не са с достатъчна наличност в търговската мрежа.

През 2015 г. комисията е забранила 111 вида стоки – детски, електрически уреди и стоки за шега. Според КЗП, условията, в които се предоставят услуги в некатегоризирани сектори намаляват с около 50%. С 37% са намалели нарушенията в онлайн търговията. Във връзка с предстоящия студентски празник – 8-и декември, КЗП започва масивна проверка на сайтове и туроператори, за да установи дали фигурират нелоялни търговски практики и ползващите туристическите пакети да са спокойни за пребиваването си. До момента са установени нарушения, за които са издадени 6 акта от общо проверени 70 туроператори. Нарушенията са за липса на удостоверение на туроператора, местонахождението на хотелите, цената и категоризацията.

Източник: Economic.bg