Над 350 нарушения при бързите кредити

27.11.2015
Сподели тази новина

Финансови институции правят кредитите предсрочно изискуеми, ако потребителят е забавил плащането на сметка за телефон, парно или към ВиК дружество, въпреки че няма просрочена вноска по заема. Това съобщи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП ) Димитър Маргаритов за в. „Телеграф”. Финансовата институция изисква незабавно плащане на целия кредит само защото клиентът е задлъжнял към телеком, към топлофикация, ВиК или друг доставчик.

Над 350 са откритите от Комисията за защита на потребителите условия в договорите на финансовите институции, които нарушават правата на потребителите и са незаконни. Проверени са 44 небанкови институции, които отпускат кредити на гражданите.

Имало е случаи, в които кредитодателят иска потребителят да плати всички разходи по заема, включително лихвите за целия период, въпреки че той е предсрочно изискуем. „В случай че договорът стане предсрочно изискуем , потребителят не дължи възнаграждение на търговеца за периода, през който няма да ползва отпуснатия кредит , защото той е платен, се казва в закона. Но потребителят е задължаван да плати различни такси, при това има случаи, когато таксите надвишават главницата по кредита, обясни Маргаритов. Друго незаконно наложено изискване е клиентът да издаде запис на заповед за обезпечаване на изплащането на заема.

От КЗП съобщиха още, че в момента преглеждат общите условия на застрахователните услуги. Предстои да бъдат проверени договорите и общите условия на търговските банки за потребителски и ипотечни кредити. Спо-ред подготвяните промени в Закона за отпускане и администриране на ипотечните кредити КЗП ще продължи да контролира лоялността на търговците към потребителите в общите условия на договорите.

В договорите, сключвани в швейцарски франкове, има неравноправни клаузи , показва разследването на КЗП по сигнали на потребители. В момента се търси извънсъдебно решаване на възникналите казуси. Целта е хората, които ще превалутират кредитите си, да нямат проблеми с валутни курсове. Ако не се постигне съгласие на банките за защита на потребителите , КЗП ще подаде колективен иск в съда, е категоричен Маргаритов.

От КЗП съобщиха още, че преговарят с Министерството на финансите да бъдат изписани телефонът и сайтът на потребителската комисия върху касовите бележки. Целта е потребителите -ако забележат нередност, да подадат сигнал директно от магазина онлайн или по телефон. Така инспекторите ще могат реагират възможно най-бързо и да направят незабавна проверка, обясниха от комисията.