КЗП проверява туроператора, организирал пътуването на група българи до Охрид за Нова година

03.01.2019
Сподели тази новина

Нашата проверка ще продължи, за да установи какви документи имат и потребителите, и туроператорът, организирал това пътуване, за да видим къде се къса веригата на изпълнението на поетия ангажимент. Надявам се, че хората, когато са плащали, са получили и са запазили платежния си документ, ваучерите – ако такива са издадени, или най-добре договорите – ако са им били предложени за подпис за организирането на пътуването. Това ще ни позволи да насочим реализирането на санкцията за допуснатите нарушения към туроператора, „организирал” това пътуване. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите по повод възникналите проблеми с пътуването на група българи до Охрид за посрещане на Нова година.

„Има поне две задължителни неща, които трябва да проверим и изискаме, когато се насочваме към туроператор. Едното е да се уверим, че има валидна застраховка „професионална отговорност”, което може да бъде проверено в регистъра на функциониращите туроператори и турагенти на страницата на Министерството на туризма. Това може да послужи като една компенсация в бъдеще, ако нещо стане и пътуването се провали, претърпим вреди и т.н. Но, зад а можем да имаме основателната претенция към некоректния туроператор, трябва при плащане на суми, при ангажиране на дадения туристически пакет да изискаме да ни бъде издаден писмен документ или договор, от който да е видно какви са параметрите на обещаното от туроператора. Защото, във всеки следващ момент, когато има някакво разминаване – по-малко или по-голямо, ние ще имаме черно на бяло с какво да докажем, че има разминаване и съответно – първо, да поискаме да получим компенсация за това, което не се е случило, когато трябва, и второ, това ще позволи на контролния орган да си свърши работата докрай и да наложи санкция на провинилия се търговец”, обясни Маргаритов.  

Председателят на КЗП посочи, че при подписването на договора туроператорът няма задължение да посочи в него името на екскурзовода, ако той съпровожда групата още от самото начало на пътуването. „Задължение за уведомяване за името и конкретното идентифициране на представителя на туроператора има тогава, когато той посреща групата на мястото, където ще пристигнат.

Маргаритов обясни какво следа да направят хората, когато се стигне до ситуация като тази с екскурзията до Охрид. „Трябва да има взаимодействие между пътуващите и представителя на туроператора – да се изяснят причините за това, което се случва и да се потърси начин за компенсация, ако потребителите са склонни да приемат такава. Ако някое от тези неща не се случи или комуникацията е неосъществима или тя не води до решаване на проблема, тогава трябва да бъдем сигнализирани ние, за да можем да направим проверка. Особено важно за нас е да имаме повече документи и повече неща като доказателства, от които да е ясно какво точно се е случило”, обясни той.  

Организиралият злополучната екскурзия туроператор "Комфорт травел" е бил санкциониран от КЗП за липса на задължителни реквизити в договорите с общи условия при продажбата на пакетни пътувания. За подобни административни нарушения санкцията по закон е до 3000 лв. Разминаването между обещаното и предоставеното на място обаче е заблуждаваща нелоялна търговска практика, за която нарушителят може да бъде глобен с до 30 000 лв.

Източник: Bulgaria On Air