КЗП е приела над 20 000 жалби от началото на годината

29.12.2018
Сподели тази новина

От началото на годината до края на ноември в Комисията за защита на потребителите са подадени над 20 000 жалби и сигнали на клиенти. В дните около и след празниците броят на оплакванията на клиенти се увеличава с около 10%.

Около половината от сигналите и жалбите са за неуважени рекламации на дефектни стоки. Често търговецът отказва да върне или ремонтира битови уреди, облекла и обувки. При онлайн покупка потребителят има право в 14-дневния срок да се откаже от стоката, но понякога търговецът не е съгласен. А това е нарушение. Друга порочна практика е подвеждаща информация за качеството.

При установен дефект на закупена стока се оказва, че за търговците най-важни са разговорите с клиента, който често пъти е афектиран. „Най-напред се приема техниката за ремонт и ако вече има някакви проблеми, се стига и до подмяна, но всичко това става с контакти – клиентът бива уведомен”, казва пред bTV продавач на фототехника. На същото мнение е и друг запитан търговец: „Когато клиент рекламира стока, описваме я в книгата за рекламации и съответно желанието на клиента - или подменяме стоката или отремонтираме, или връщаме съответната сума, заплатена за дефектната стока”.

Ако предявим рекламация, трябва да се свържем с търговеца писмено по мейл или по пощата и да очакваме решение в едномесечен срок. „Първите 6 месеца винаги се счита, че дефектът е фабричен, освен ако търговецът с експертиза не докаже обратното”, припомня Игнат Арсенов, директор на Европейски потребителски център - България.

В случай че една стока се развали три пъти и търговецът я ремонтира, на четвъртия път потребителят може да развали договора и да си иска парите обратно. Ваше право е да поискате рекламация, ако закупената стока се окаже дефектна, дори когато покупката е онлайн. Ако търговецът уважи искането Ви, в рамките на месец трябва или да ремонтира безплатно за Вас стоката или да я замени с нова. В случай че не успее да стори едно от двете, следва или да направи отбив от цената, или да развалите сделката и Вие да върнете стоката, а той да Ви възстанови парите.

Източник: bTV