Константин Райков: „От преливането на онлайн и офлайн способите за продажба във vireal търговия печелят и потребителите, и търговците”

06.11.2018
Сподели тази новина

При честна игра и потребителите, и търговците могат само да спечелят от все по-осезаемото преливане на онлайн и офлайн търговията и появата на т.нар. vireal търговия – една въображаема действителност, която всъщност е бъдещето. Това коментира в предаването „Темите“ по телевизия „Европа” Константин Райков, член на Комисията за защита на потребителите (КЗП). Той добави, че все повече търговци се стремят към т. нар. „омниканалност“ – да присъстват навсякъде (онлайн и офлайн) едновременно и прогнозира, че тази тенденция ще се задълбочава.

Когато електронната и традиционната търговия се конкурират, всяка от тях акцентира върху своите предимства и същевременно взима най-доброто от другата, посочи Райков. В подкрепа на тази теза са и редица проучвания (често възлагани от самите търговци), които се фокусират именно върху положителните страни на всеки от двата способа, като водещо е мнението на потребителите.

„Онлайн търговията привлича с по-ниските цени в сравнение с традиционната. Тя изисква по-малко средства – пести се от поддържане на магазин, наемане на работна ръка и т.н. Потребителят може и в два часа през нощта да „посети“ онлайн магазина и да види коя стока му харесва. Или пък, докато пътува в автобуса от работа за дома, да си напазарува стоки за вкъщи или дрехи. Възможно е да се сравняват цените – не само на отделни търговци и брандове, но и ретроспективно, за да се види как са се движели във времето. Спестява се и доста време – един клик и сте вече в магазина. Отпада необходимостта да се разхождате, да проучвате, да се редите на опашки, както е при традиционните магазини. Може да се намери всичко на едно място, където да открием и по-голямо разнообразие от брандове и стоки. Някои онлайн магазини предлагат безплатни доставки“, даде примери Райков. Той припомни, че най-голямото предимство на онлайн търговията е възможността в 14-дневен срок да се откажем от стоката, ако не ни е харесала – нещо, което в традиционната търговия се среща само под формата на добра практика.

„От друга страна, ако търговците с офлайн магазини привличат с това, че хората по-лесно могат да проверят характеристиките на стоката, като я видят, усетят, премерят, те наблягат в своите стратегии за продажби именно на това. За да се запознаят клиентите по-детайлно с продукта, поставят мостри за тестване, наемат промоутъри, консултанти, които да отговарят на въпроси и т.н.“, добави Райков. За улеснение на потребителите физическите обекти удължават работното си време, осигуряват места за паркиране и пр. На свой ред онлайн търговците правят възможно да използваме други акаунти, които имаме в социални мрежи или подобни платформи, каза още Райков. „Когато „видят“ каква стока искаме да си купим, те в същия прозорец ни предлагат продукти, които могат да ни интересуват. Дори може в сравнителна таблица да ни дадат цените на съответните продукти“, каза още той.

В конкуренцията между двата способа за продажби се включват и нови цифрови технологии, които „разширяват“действителността, като на потребителя виртуално се създават усещания за допир, мирис, вкус, триизмерност. Така например, голяма световна компания за мебели дава възможност чрез т.нар AR технология за „увеличена реалност“ потребителят да наложи харесана от него мебел върху снимка в мобилния му телефон от интериора, който планира да обзаведе – хол, кухня, детска стая и т.н., обясни Райков. Той разказа, че има и приложения, които позволяват по направена в търговския обект снимка на дадена дреха тя или аналогична на нея да бъде открита на други места в интернет, за да се сравнят условията, при които се продава от различни търговци и да се избере най-изгодното.

Според Константин Райков контролните органи и институциите следят тези промени, в състояние са да ги посрещнат и да гарантират потребителските права. Той даде пример с т. нар. Нов търговски механизъм за потребителите, който предвижда да бъдат въведени допълнителни официални канали за комуникация между представителите на онлайн магазините и клиентите, например чатове, за да се улесни и насърчи комуникацията между двете страни и да има следи за договореното между тях, което да помогне за разрешаването на евентуален спор на по-късен етап.

„При нас има реални жалби и от двата типа търговия и успяваме да се справим с възникващите казуси. Все още по-големи успехи имаме в традиционната търговия, но растат и тези по отношение на търгуването в онлайн пространството. В интернет продължава в световен мащаб да бъде предизвикателство за контролните органи т.нар. „споделена икономика“, за която също предстои в Европейския съюз да влязат в сила определени правила.

Източник: Телевизия "Европа"