Константин Райков: „Новите ситуации за потребителите в дигиталния свят изискват и пораждат нови законодателни решения”

25.09.2018
Сподели тази новина

Новите ситуации в дигиталния свят при предоставянето на туристически услуги изискват нови законодателни решения. Предизвикателствата са както пред контролните институции и законодателните органи, така и пред самия бизнес, който от традиционно предлагане, включително чрез туроператори, трябва да се преориентира и адаптира към актуалните условия, в които става все по-възможно всеки сам да организира своето пътуване. Този коментар направи Константин Райков, член на Комисията за защита на потребителите (КЗП) в предаването „Бизнес старт” по Bloomberg TV Bulgaria по повод наскоро представената от една от най-големите интернет компании услуга в помощ на туристите за бързо и лесно откриване на достъпните в близост до тях развлечения и места за посещение.     

„Съществува и към момента нормативна уредба, по която може да бъде осъществявана контролна дейност. Но с появата на подобни приложения и различни цифрови услуги следват и законодателните мерки”, посочи Райков. Той обясни, че в хармонизирания с европейското право Закон за защита на потребителите има специален раздел в, който касае именно договорите от разстояние. „На тези сайтове най-малкото трябва да има информация за потребителя, за да може той да вземе осведомено решение. Но тези цифрови продукти трябва да отговарят и на други изисквания, защото много често бизнесът върви по-напред и в някои случаи се използват, да не кажем лъжливи или заблуждаващи, но донякъде нечестни практики”, изтъкна Райков.

Той даде пример с наскоро нашумелия случай с платформа, която даваше възможност за избор на хотел при уж безпристрастно предлагане на най-изгодна цена, а всъщност се оказа, че в резултатите от търсенето се дава приоритет на търговците, които заплащат най-много за кликване. „Важни бяха парите, които съответен хотел заплаща на самата платформа, за да излиза по-напред. Така на практика потребителят избира по-скоро измежду хотели, които са си платили повече за това”, коментира Райков. Той подчерта, че новото потребителско законодателство предстои да уточни тези важни моменти. Например, че платформите – когато става въпрос за избор – трябва ясно и достъпно да посочват критериите, по които става изборът и дали за това си плаща самият търговец.

Райков коментира и наложеното през миналата седмица от ЕС задължение към платформата Airbnb да обявява пълната цена на нощувката, заедно с всички допълнителни такси. По думите му досегашната практика е била в разрез с изискването на потребителското законодателство за обявяване крайната цена на предлаганите услуги. Това се дължи на бурното развитие на т.нар. споделена икономика, за регулирането на която европейските институции търсят подходящи начини. „Друг положителен момент в развитието на добилата популярност платформа, е че след намесата на ЕС вече се посочва кой е Вашият наемодател. Дали това е търговец, чиято дейност е да отдава под наем или да извършва туристически хотелски услуги, или физическо лице. Важно е от гледна точка механизмите, по които потребителят може да защити своите права при възникване на спорове в единия и в другия случай”, коментира той.

Райков обърна внимание на това, че в дигиталния свят потребителите все по-често получават възможност за ползване на различни „безплатни” приложения срещу лични данни – електронна поща, адрес, телефон и пр. „Това са случаите, в които ние подписваме договор в дигиталното пространство и вместо да престираме някакви пари, ние даваме наши лични данни”, поясни Райков. Той подчерта, че е особено важно потребителите да внимават каква информация за себе си разкриват. Новият търговски механизъм и Регламентът за защита на личните данни дават възможност на потребителите, когато са били абонат на подобен сайт, в 14-дневен срок да се откажат от услугите, които са им били „продавани” срещу тяхната лична информация, както и да упражнят своето право да бъдат „забравени” – т.е. има някакви данни в сървърите на този търговец, който им изпраща съобщения, извършва директен маркетинг и т.н., те да имат право да бъдат отписани.      

„Предизвикателствата на цифровия свят посрещаме и ние – институциите, призвани да създават правилата за потребителската защита и да следят за тяхното спазване”, заяви Райков. И спомена за приложението ECC-Net Travel, което е изработено по възлагане от Европейската комисия и се координира от мрежата на Европейските потребителски центрове. „Много е удобно за потребителите и им дава възможност по по-лесен начин да се справят в друга държава в зависимост от проблема, който имат при пътуване или настаняване. То е на всички европейски езици и работи офлайн, с което отпада трансферът на данни. Например, ако при пътуване в Германия полетът ми закъснява, мога да отида на съответната информация, да избера държавата, в която се намирам и да покажа на немски език на представителя на гишето на какво точно имам право в създалата се ситуация и вече е лесно да се води комуникацията и да бъде разрешен казусът”, разясни Райков.  

Европейският потребителски център – България, който функционира към КЗП, е разглеждал жалба срещу Airbnb по повод несъответствие на представеното в платформата и реалността. „В България най-голям процент от оплакванията във връзка с предоставянето на туристически продукт са именно за несъответствие на това, което е предложено на сайт, чрез брошура или друг вид реклама и действителното положение. И нашите проверки са в този смисъл – да установят има ли разминаване, подведен ли е потребителят, и съответно – при нарушение се налагат санкции”, завърши Райков.    

Източник: Bloomberg TV Bulgaria