Константин Арабаджиев присъства на връчването на меморандум от Европейската организация за защита на потребителите по повод Българското председателство на ЕС

05.12.2017
Сподели тази новина

Константин Арабаджиев, член на Комисията за защита на потребителите, присъства на пресконференция, на която председателят на Европейската организация за защита на потребителите (BEUC) Орян Бринкман връчи на заместник-министъра на икономиката Александър Манолев меморандум за Българското председателство на ЕС.

„С днешното събитие България заявява, че защитата на потребителите ще е основен наш приоритет и ще направим всичко по силите си да придвижим законодателството напред, като ще работим в пълна координация с потребителските организации, както в Европа, така и в България”, обяви Манолев.

„България ще играе голяма и важна роля в предстоящия шестмесечен период по време на председателството на Съвета на ЕС. Лично аз очаквам приноса на вашата страна, тъй като очите на потребителите, а и на континента са насочени към България”, каза на свой ред г-н Бринкман.

В меморандума са изложени позициите на Европейската потребителска организация, които касаят интересите на потребителите и които ще бъдат обсъждани в Съвета по време на Българското председателство на ЕС. Фокусът до голяма степен е върху процесите на дигитализирането на икономиката и надграждане с мерки, които да гарантират правата на потребителите в тази променяща се икономическа среда и все по-широкото навлизане на цифровите технологии в ежедневия ни живот.

„Днес все повече хора пазаруват онлайн от различни европейски сайтове и те трябва да бъдат сигурни, че имат единни права и че не е нужно всеки път за всяка една покупка от различен сайт от различна страна да се налага да четат общите условия с онзи малък шрифт, който всички сме виждали”, заяви Манолев. Той подчерта значението и на текущия контрол, като посочи, че от началото на годината българската Комисия за защита на потребителите е извършила около 2500 проверки на онлайн търговци. Нарушения са установени в 12% от случаите, като те са предимно свързани с липсата на информация за търговеца, на координати за връзка с него, както и с препятстване упражняване правото на отказ от покупката в 14-дневен срок. „Една от темите в Меморандума, по които ще се работи в следващите периоди, е свързана с правата за сигурността ни онлайн – опасността от кибератаки, премахване на разликите при плащане онлайн в различни валути”, добави Манолев. Той увери, че екипът му е силно ангажиран с темите, касаещи потребителите, и е много активен по всички работни групи, като ще разчита и на партньорството с BEUC.

„Ние защитаваме каузите на потребителите, но също така сме полезни и за сътрудничеството между потребителските организации и институциите”, каза още г-н Бринкман.

Константин Арабаджиев от КЗП отбеляза, че BEUC е и партньор при повишаване квалификацията в областта на потребителската защита на експертите от функциониращия към КЗП Европейски потребителски център България, който е ангажиран с разрешаването на трансгранични спорове, а от година на година броят на разглежданите случаи расте.   

По време на пресконференцията г-н Бринкман обяви, че Европейската комисия подготвя нови предложения през пролетта на 2018г., свързани с т. нар. „нова сделка” за потребителите, за което се споменава и в меморандума. „Потребителите винаги трябва да имат право на решение по отношение на техните покупки и възможност за компенсация. И същите права, когато плащат с валута или с данни”, каза председателят на BEUC. Той посочи, че онлайн платформите причиняват доста проблеми на потребителите, тъй като по наблюдения на неговата организация, в последните години това е факт за всеки втори потребител.  


По темата:  News.bg  в."24 часа"  Econ.bg