Има ли "розов" данък в България?

04.03.2019
Сподели тази новина

Проучвания на пазара в различни държави показват, че жените плащат повече от мъжете за една и съща стока. Маркетинг експерти наричат този феномен "розов" данък. Понякога разликата в цените достига до 45 %.

Екип на NOVA провери по-скъпи ли са т.нар. „розови” стоки с контролните органи. Сравнихме цените на три продукта, които се предлагат в онлайн магазини. Във вариант „розово”. И във вариант – „синьо”.

„При тези стоки – в два от случаите – дамският вариант е малко по-скъп от мъжкия вариант. Това е политика на ценообразуване на всеки търговец и не представлява нарушение. Всеки плаща за стоката, колкото е готов да плати. Тя струва толкова, колкото всеки е готов да плати за нея”, коментира Христо Трендафилов от КЗП.

Според търговците, обаче, въпреки разликите в цените при някои стоки,  за „розов” данък у нас все още трудно може да се говори.

Оказва се, че по света наистина „розовото” струва повече от „синьото”.  Проучване на Нюйоркския департамент по потребителските въпроси сочи, че продуктите за жени са средно със 7 % по-скъпи от същите продукти във версия за мъже.

И само за пример – експерти в модния бизнес правят проучване с обикновена бяла тениска – еднакъв размер и материя, продавана на жените и на мъжете. Оказва се, че при почти всички големи марки – фланелката, предназначена за дамите, с предлага с 45 % по-висока цена. 

С „розов” данък се облагат не само дрехите, но и козметика, обувки, услуги, аксесоари, продукти за дома и дори и играчките.

Психолози твърдят, че жените невинаги обръщат внимание на цената, особено ако те много искат нещо. По думите им тук се включват желанието и интересът към продукта, себеизявата – да бъдем хубави и различни – няма значение каква е цената.

Наблюденията са, че дамските продукти много повече се купуват. „Със сигурност една дама купуваме поне 1-2 пъти в месеца блуза, тениска, рокля или козметика, докато един мъж може и да не си купи всеки месец нещо ново”, смята маркетинг мениджър в търговска верига.

„Жените са основният двигател на икономиката – те купуват дори продукти за собствените си мъже, защото мъжете не обичат да пазаруват”, обяснява на свой ред управител на магазин за козметика.

„Можем да говорим в проблем на дискриминационното право – че дамите са поставени в някакво по-неблагоприятна ситуация . Но от гледна точка на потребителското право – не виждам административно нарушение. Но е нормално стоки от модата, козметиката и т.н. да са по-скъпи за жени, защото търсенето при тях е по-голямо”, обясни  Александър Масларски от Правна клиника за потребителите.

Източник: Нова телевизия