Димитър Маргаритов: „Все по-често успяваме да удовлетворим исканията на потребителите в жалбите им до нас”

15.03.2019
Сподели тази новина

В повече от две трети от случаите Комисията за защита на потребителите е помогнала на обърналите се към нея граждани  за успешното разрешаване на възникнали спорове с търговци. Това съобщи председателят на Димитър Маргаритов по БНР, като се позова на статистиката на контролния орган за миналата година.

„Ние сме успели да съдействаме на потребителите да получат онова, което трябва да получат – ремонт, замяна на стоката, понякога дори връщане на парите срещу предоставяне обратно на тази стока”, заяви Маргаритов. „Наистина е много важно да се реагира навреме и да не се оставя развитието на ситуацията на произвола на съдбата”, добави той. 

Във всеки случай, в който даден търговец е нарушил закона, той търпи санкция. Понякога обаче, намесата на контролните органи не е в състояние да реши казуси, които могат да бъдат отнесени към съда.

„Колективните искове са много добър инструмент. Не само потребителите, сдружавайки се, могат да постигнат защита на своя интерес. Но и институциите, включително и неправителственият сектор да им помагат, тъй като и в действащото законодателство, и в това, което се предвижда като нов пакет за промяна в европейските законодателни актове, колективният иск става все по-предпочитан и все по-лесен като инструмент”, обясни Маргаритов.

Според Маргаритов това, че се срещат нарушения на правата на потребителите, е свързано и с обстоятелството, че все още се наблюдава липсата на една съвсем реална конкуренция и затова, въпреки наличието на нормативна уредба и на контрол, все още има опити едностранно в известна степен търговецът да налага правила.

„Винаги можем да бъдем по-чувствителни към всеки проблем, с който се сблъскваме. Моето впечатление, и на база статистиката в Комисията, е че потребителите в България – особено в последно време – стават все по-активни и склонни да реагират, когато някой опитва да наруши правата им”, каза още председателят на КЗП. „Сигурно активността трябва да бъде още по-голяма, институциите да бъдат настроени така, че да бъдат още по-чувствителни и да реагират още по-бързо на проблемите”, добави той.

„Все по-често срещан случай е благоприятният изход, удовлетворяването на исканията на потребителите. Това е нашата основна цел и амбиция и за следващите периоди на работа”, завърши Маргаритов.

Източник: БНР