Димитър Маргаритов: „В еуфорията на празниците търговците понякога опитват да приложат някакви хитринки”

03.01.2019
Сподели тази новина

Отказани рекламации на дефектни стоки, некоректни намаления и проблеми с договори за услуги са основните въпроси, които гражданите поставиха пред Комисията за защита на потребителите (КЗП) в празничните дни около Коледа и Нова година. Пазарувалите от интернет пък се оплакаха за забавени доставки, неуважено право на отказ в 14-дневния срок или забавяне връщането на парите и сгрешени пратки. 470 човека са се обърнали към институцията в периода от 22 декември до 1 януари.

Председателят на КЗП Димитър Маргаритов обясни в Сутрешния блок на БНТ, че част от тези сигнали показват, че когато по празниците има еуфория и по-приповдигнат дух, търговците се опитат да приложат някакви хитринки. Той даде за пример нереалните намаления, таксуването на касата на по-висока от обявената цена, заблуди за уж по-изгодни оферти, които се оказва, че важат само за мостри и т.н.

В отговор на въпрос на водещия къде търговците са по-изобретателни в опитите си за измами – в интернет или във физическите магазини Маргаритов изведе две тенденции. Първата – нарушенията в онлайн пространството са повече, отколкото в търговската мрежа, където такива се срещат в около 10% от проверените случаи. Втората е, че в КЗП постъпват значително повече жалби, касаещи проблеми в търговската мрежа. „Може би, защото – въпреки че българинът преодоля своята първоначална консервативност по отношение на плащането и пазаруването в интернет – все още по-голямата част от сделките се случват в магазините”, каза той.

Маргаритов посочи, че в Комисията за защита на потребителите от постъпващите над 24 000 жалби на годишна база има случаи, както за сделки на много висока, така и на много ниска стойност. „От това, че несъвпадението в цената е било 1 стотинка, до това, че човек си е закупил скъпа вещ, например часовник за около 50 000 лв. и е имало проблем с доставката или функционирането му.” Подавани са също жалби за много скъпи автомобили, при които се появяват дефекти, както и за дребна механична повреда по дрехи или обувки, разказа още председателят.   

„Всичко това заслужава внимание, защото всеки един човек има своя си проблем – хората са различни и проблемите им са различни”, коментира Маргаритов и добави, че институцията става все по-търсена от всякакъв тип граждани по различни казуси, дори извън нейните правомощия. „Радвам се, че обществото привижда в Комисията за защита на потребителите нещо като икономически омбудсман, който може да бъде на помощ не само по въпроси, които са пряко свързани с функциите ѝ, но и по всеки спор, който би могъл да бъде преодолян по разумен начин с решение, което удовлетворява и двете страни”, каза още той.     

Димитър Маргаритов разясни и какъв може да бъде изходът при възникване на спор заради неоснователни претенции от страна на потребителите. „При всеки случай извършваме проверка. Може да се установи, че не е налице нарушение. Това са моментите, в които потребителят може би чисто човешки и житейски ще остане разочарован от това, че ще получи от нас отговор, по силата на който ще стане ясно, че не е имало нарушение”, обясни той. И даде пример с класически казус, при който потребителите биха желали при дефектна стока веднага да им бъдат върнати парите, а по закон търговецът е длъжен първо да направи необходимото, за да приведе стоката в съответствие с договора за продажба. „Мисля, че дори и да е неоснователно оплакването, намесата на институциите, установяването на реалната фактическа обстановка – дори и без налагане на санкция, има своя възпитателен ефект. Често се стига и до помиряване на страните, без значение коя от тях е била по-правата”, добави Маргаритов.     

„Наблюдава се повишаване на потребителската култура на българина – по-често реагираме, по-рядко подминаваме с безразличие нарушенията дори и по празници, когато сме в по-различен ракурс на настроението и това рефлектира възпитаващо върху поведението на търговците”, обобщи председателят на КЗП.  

Източник: БНТ