Димитър Маргаритов: „С модернизирането на потребителското законодателство ще можем да взимаме информирани решения, базирани на истината”

24.01.2019
Сподели тази новина

Ако сега потребителите изпитват някакви затруднения по отношение на пазаруването в интернет, то те не са от порядъка на това какво точно да си купят, а от кого си го купуват и при какви условия. Когато липсва такава информация, може да не получим стоката, да си я купим по-скъпо в сравнение с на други места или пък да не можем да се възползваме пълноценно от правото си на отказ. Мерките в т.нар. Нова сделка за потребителите целят повишаване на информираността, вземането на решение, което ще бъде базирано на истината. Този коментар направи председателят на КЗП Димитър Маргаритов в Сутрешния блок на БНТ по повод подкрепените този вторник от комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите към Европейския парламент промени във връзка със законодателния пакет за по-добро прилагане и модернизиране на правилата в областта на потребителската защита.

Маргаритов посочи, че европейските граждани ще имат повече сигурност на дигиталния пазар. На първо място, те ще бъдат информирани кой точно стои срещу тях – дали това е търговец-професионалист, дали е физическо лице, което продава свои вещи. Така потребителите ще са наясно с риска, който поемат, ако изберат да пазаруват от физическо лице.

„Големите платформи ще трябва да споделят отговорността, която трябва да се носи пред потребителите за това какво се случва в маркетплейсовете, където милиони предлагат своите стоки и услуги и потребителите пазаруват понякога само на доверие”, добави председателят на КЗП. „Когато поискате някаква продуктова група стоки в популярните търсачки и излязат резултатите, Вие ще можете да разберете по какъв начин са класифицирани те – кое е платено, кое не е платено, автентичността на рецензиите”, конкретизира Маргаритов. Той даде пример със социалните мрежи, в които и сега „спонсорираните” публикации са отбелязани като такива. „Това ще бъде задължение на администратора на платформата. Досега като че ли най-малката отговорност беше именно на тях. Те казват – при нас дадени хора си предлагат стоките, ние им осигуряваме терен и оттам нататък те вече си взаимодействат с клиентите, а ние нямаме нищо общо, освен ако не става въпрос за нарушаване на наказателното законодателство”, обясни председателят.

Председателят на КЗП каза още, че новият законодателен пакет добавя и текстове, които на пръв поглед са в полза на търговците, но те всъщност запълват липсващата до момента яснота  по някои практически въпроси, които създават условия за потребителски спорове. Например, кога започва да тече 14-дневният срок за връщането обратно на парите при упражнено право на отказ? Кога стоката е само пробвана, кога е употребявана?

Новата сделка за потребителите включва и възможностите за колективни обезщетения при претърпени вреди от т.нар. ситуации на масова вреда. „Неправителствена организация може да води от името на доста широк кръг потребители един иск пред съда и да докаже, че в резултат на неправомерно поведение на търговеца всички те са претърпели сходна вреда и всеки един от тях има право на парично обезщетение. Всеки засегнат потребител може да се възползва от това решение и да предяви своите претенции към търговеца, за да може той да го обезщети в зависимост от вредите”, разясни Маргаритов.

Засегнати са и т.нар. „безплатни услуги”, свързани с предоставянето на възможност за регистриране на електронни пощи, акаунти, ползването на облачни пространства и т.н. „Оказва се, че далеч невинаги това е безплатно. Обикновено предоставяме свои лични данни и въз основа на тях администраторите могат да ни съставят профил, след което да получаваме различен тип рекламни съобщения, базирани на нашите интереси, на поведението ни в социалните мрежи и т.н.”, коментира Маргаритов. „Новите правила ще дават възможност на потребителите – точно както, когато си купуват стоки онлайн – в срок от 14 дни след регистрирането на своя акаунт, да заличат своето участие и да „върнат” обратно тази услуга, която някой им предлага, макар и безплатно. Това е съвсем справедливо, защото информацията, която ние предоставяме, може да се окаже много по-ценна, отколкото парите, които плащаме за стоките, които си купуваме”, заключи той.

Новите правила ще влязат в сила след гласуването им в пленарна зала в Европейския парламент и преговори със Съвета на ЕС, включващ държавите-членки.

Източник: БНТ