Димитър Маргаритов: „Регламентът за забрана на гео-блокирането не поставя ограничения за вида на стоките и услугите в онлайн търговията”

11.04.2018
Сподели тази новина

Новият регламент за гео-блокирането не поставя ограничение по отношение вида на стоките, които можете да изберете да си купите през чуждестранен сайт от друга страна-членка на Европейския съюз. Новите правила за преносимост на цифрови услуги при краткосрочно пътуване в Съюза като абонаменти за филми, книги, музика, които произтичат от друг, вече действащ регламент, обаче поставят известни ограничения, свързани преди всичко с безплатното онлайн съдържание и предоставяното от обществени медии. Тези оператори биха могли да избират дали да въведат новия режим на регламента или да останат на стария режим. Но трябва да оповестят решението си, за да са наясно потребителите с условията на ползване. Това коментира председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в „Преди обед” по bTV.

Председателят на КЗП бе категоричен, че би било нелоялна практика, ако търговците не спазват изискванията на регламентите, тъй като те имат пряко действие и са със силата на закон. Той поясни, че специално за гео-блокирането тече гратисен период и новите правила ще започнат да се прилагат от началото на месец декември.

Маргаритов цитира данни от проучвания на европейските институции, съгласно които над 60% от онлайн търговците в Съюза са практикували по един или друг начин гео-блокиране. От друга страна, около 15% от европейските потребители редовно пазаруват трансгранично. „Т.е. това е един малък процент, което отново би могло да се каже, че е свързано с определени затруднения, които потребителите са имали, когато са се насочвали да пазаруват от сайтове от друга държава – били са пренасочвани или им е бил отказван изобщо достъпът до сключване на сделка”, обясни председателят на КЗП.

При въпрос на водещия защо някои търговци блокират сови потенциални клиенти Маргаритов изрази предположение, че тази практика съществува в резултат на пазарни стратегии, свързани с по-голямата сложност за търговците да селектират, групират и доставят до по-далечни дестинации избраните от клиентите им стоки. „Нещо като потребители А група и потребители Б група. Но това се проектира в доста други теми. Хубаво е, че специално на потребителска тематика Европейската комисия взе адекватни мерки”, коментира председателят на КЗП и допълни, че отпадането на блокирането на географски принцип е една от тях. Той припомни премахнатите в средата на миналата година такси за роуминг, отпадналото от началото на този месец ограничаване при пътуване в ЕС на достъпа до онлайн съдържание, както и края на таксите при плащане с банкови карти.   

Маргаритов предупреди и за опасностите, свързани с отпадането на виртуалните граници. „Има повече възможности за потребителите, по-голям избор при съпоставка. Но също и рискове от нелоялни практики и измами. По думите му Комисията е попадала на случаи с „мними търговци”, чието окончание в адреса навежда на мисълта, че са с европейски произход. „Всъщност те са ситуирани някъде, незнайно къде, с единствената цел на принципа на робота да анонсират много атрактивни оферти, да съберат авансово някакви суми и след това да потънат, без да доставят нищо”, разказа Маргаритов. Той посочи, че всеки електронен магазин трябва да съдържа определена информация – данни за търговеца, координати за директна връзка, че имате право на връщане на покупката в 14-дневен срок и информация за органите за алтернативно решаване на потребителски спорове в едно извънсъдебно производство.

Заради настъпващите промени на дигиталния пазар и необходимостта от създаване на инструменти за по-надеждна защита правата на потребителите на националните контролни органи ще бъдат дадени повече правомощия. „Ще има възможност за по-силен контрол, включително и за премахване на електронно съдържание, което не отговаря на изискванията на новите правила и продължава да държи потребителите в ограничителен режим”, завърши Маргаритов.

Източник: bTV