Димитър Маргаритов: "Проверките за некоректни намаления продължават и през януари"

04.01.2017
Сподели тази новина

„И след празниците продължаваме да проверяваме за некоректни намаления на цените в търговските обекти.” Това заяви пред БГНЕС председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов. „Резултатите от проверките ни в навечерието на Коледа и на новогодишните празници показаха, че има известен спад в нелоялните практики спрямо минали периоди”, добави той.

„Нарушенията касаят предимно т.нар. кампании за промоции и намаления на цените на различни стоки и услуги. Има практики, които в една или в друга степен „удрят по джоба” клиентите. Затова даваме информация за основните, които констатираме при проверките и съответно санкционираме”, посочи Маргаритов.

„Често срещан случай е да не се отбелязва по време на кампания старата цена, а само - новата, т.е. намалената. В тази ситуация потребителят не би могъл да се ориентира дали анонсираният процент намаление е реален. Ние правим проверките на базата на документи и лесно можем да засечем опита за заблуда”, подчерта председателят на КЗП.

„Има също много случаи, при които на витрината на търговския обект се обявява много висок процент намаление, а в почти невидима част на информацията, с много дребен шрифт, се посочва, че това важи само за определен кръг стоки, които могат да бъдат по-малката част от асортимента. Най-важно е потребителите да се отнасят към пазаруването с повишено внимание, особено при кампании”, даде пример Маргаритов.  

В търговските обекти по-често срещаните случаи на нарушения касаят дрехите, обувките или подобен тип стоки. Докато в онлайн пространството, където все повече хора пазаруват, става въпрос предимно за стоки за бита и аудиовизуална техника. „Там прави впечатление, че непосредствено преди самото намаление търговецът вдига рязко цената и след това я сваля с определен процент, който изобщо не е верен”, обясни Маргаритов. „Имахме случай напоследък, при който намалената цена бе по-висока от тази, на която се е продавала стоката преди десетина дни. При онлайн търговията съветваме потребителите да правят съпоставка на различните оферти, които се предлагат. Когато човек е пред компютъра, това става твърде лесно и бързо. Когато открием нарушения, ние санкционираме съответния търговец с влязло в сила постановление. За една нелоялна практика от типа на тези, които изброих - наказанието може да стигне до 30 000 лв. при първоначално извършено нарушение. А ако сме установили, че един и същ търговец се е изкушил да продължи с нарушенията, след като веднъж вече е бил санкциониран, санкцията може да стигне и до 50 000 лв.”, каза още Маргаритов.

Източник: БГНЕС