Димитър Маргаритов: „Потребителското доверие нараства”

16.02.2017
Сподели тази новина

Развиващите се сектори като онлайн търговията и различните иновативни технологии дърпат икономиката напред и същевременно осигуряват баланс на пазара, заяви Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) в предаването „Директно” по BG ON Air.

Според Маргаритов наскоро изнесените от Националния статистически институт данни, отчитащи подобрение на потребителското доверие с близо 10-годишен връх, показват две важни неща – безработицата намалява и потребителският индекс на доверие се увеличава.  

Трайното повишаване на интереса към онлайн търговията и в България особено в последните 4-5 години според него се дължи основно на предимствата й пред конвенционалната и на преодоляването на някои страхове от предишни периоди при пазаруване от онлайн магазини.

„Потребителят може да види стоката на екран и да я разгледа, когато му я доставят. Ако не му хареса, може да я върне. Преодолява се и предразсъдъкът по отношение разплащането с кредитни или дебитни карти, тъй като тези способи далеч не са толкова рискови, защото има възможност за проследимост. А съществуват и други способи”, посочи Маргаритов.  

Наблюденията на собствениците на онлайн платформи за оферти и електронни магазини са, че потребителите най-вече търсят информация за цената и периода на валидност на офертата, тъй като някои са за делнични дни, други за уикенд. Те са на мнение, че потребителите най-често остават недоволни, когато не са прочели докрай условията.

„Важно е да се прочете всичко и ако нещо не е ясно, да се търси начин за контакт с търговеца – задължително неговите координати трябва да присъстват във всеки сайт за електронна търговия. Освен това, съпоставката на различни оферти е едно от най-големите удобства на онлайн търговията. Без усилия всеки потребител би могъл да извика на екран поне 3-4 подобни оферти за това, което иска да си купи и да избере онова, което най-много му харесва при съпоставката цена-качество”, обясни Маргаритов.

В анкета граждани споделиха опит за безопасно пазаруване онлайн. Една от препоръките бе да се консултират с поне двама свои познати, които вече са правили покупки от съответния търговец. Да си търсят правата в случай, че са нарушени и да вярват, че те ще бъдат защитени.

„Навсякъде, където има търговски взаимоотношения, независимо от средата, в която те се развиват, няма как да имаме абсолютно стерилни отношения и да няма нелоялни търговски практики. Нашите впечатления са, че потребителите по-рядко се сблъскват с проблеми, които произтичат от липсата на информация или от невярната такава. Статистиката ни показва, че най-често хората се оплакват от неспазване сроковете за доставка или препятстване правото на отказ поради възражение от страна на търговеца, или че парите не са им върнати в срок, след като вече са изпратили обратно стоката. Разбира се, информацията е едно от най-важните неща, затова и тя е задължителен реквизит. Някои от нарушенията, които ние при наши кампании сме констатирали, са свързани именно с нейната липса”, каза още председателят.

По данни на „Евростат” през 2016г. 1/3 от българите са пазарували онлайн. Най-много се купуват дрехи, стоки за дома и туристически услуги.

 

Източник: BG On Air