Димитър Маргаритов: „Подхождайте с внимание към офертите, които се предлагат за празниците”

22.12.2018
Сподели тази новина

Потребителите, без да остават с впечатление, че навсякъде искат да ги излъжат, да подхождат винаги с внимание към офертите, които се предлагат за празниците. Особено когато става въпрос за празнични намаления, за промоционалните подаръчни комплекти, които не винаги може да са толкова изгодни и толкова красиви, колкото си представяме. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в интервю за БГНЕС.

Кампанията за коледно-новогодишните намаления най-често започва още от началото на декември, но най-интензивно се разгръща в седмицата или дните преди Коледа и Нова година. Тогава, когато хората имат и повече време, за да могат да напазаруват онова, което са планирали и за себе си и за подаръци на своите близки, на децата. Предпразничната еуфория, която се създава обаче, понякога ни тласка като потребители към не чак дотам обмислени решения да купим стоки, понякога за използване на услуги, или за пакетни пътувания от туроператори и т.н.

Така първият съвет, който дава председателят на КЗП, е да запазим до последния момент потребителско хладнокръвие и тогава, когато купуваме различни стоки или услуги, винаги да следим точно колко плащаме за това, което си купуваме. „Обикновено това може да бъде проследено, чрез съпоставка на различни оферти или по-критично отношение към процентите намаление, когато говорим за разгръщащата се кампания за промоции и намаления на най-различните артикули, които се продават на пазара по това време”, посочи Маргаритов.

Има и следновогодишно пазаруване. „Трябва да отбележим, че в последните години нашата контролна дейност установява, че след т. нар. „Черен петък”, след Коледно-новогодишните празници, през месец януари редица търговци използват възможността да пуснат още по-големи проценти намаление с различен мотив, разбира се, важното е те да бъдат реални”, каза Маргаритов. Той предупреди онези, които ще изчакат този момент за след празничните дни, за да могат да направят най-изгодни сделки, да имат предвид, че е възможно дадени търговци в различните кампании да са намалявали различни стоки от техния общ асортимент и това да не е довело до т. нар. намаление от намалението, а по-скоро да представлява стандартен процент, с който стоката ще бъде намалена и ще може да бъде купена наистина по-евтино, но може би не винаги според очакванията на онези, които искат да пазаруват в този момент.

„Едната възможност е на стоки, които не са продадени успешно през Коледно-новогодишните празници. А, може да се създава впечатление, че едва ли не стоката ще бъде продадена на много по-ниска цена, само защото вече е януари и хората по-малко пазаруват, търсят се по-изгодни сделки, а всъщност тази стока да не е била обект преди това на друга кампания за намаление и тя да си се продава с един стандартен невисок процент, като при това внимателно трябва да се гледат цените”, посочи той.

По думите на председателя КЗП прави доста интензивни проверки в този период от годината, но той подчертава, че когато говорим за намаления, Комисията практически не спира да наблюдава пазара. За същия период миналата година са направили около 2000 проверки. „Традиционно това е числото, което ние успяваме да покрием с нашите екипи и с колегите, които работят из цялата страна. Това са проверки предимно осъществявани по нашата кампания за контрол на пазара в този натоварен период от годината, както и винаги когато потребители са се обърнали към нас със сигнали”, посочи Димитър Маргаритов. Той добави, че резултатите от тези проверки най-често установяват нелоялни практики, свързани с верността на информацията. „Например намалението не е коректно поднесено. Става въпрос за стоки, които не са били продавани достатъчно дълго на старата цена, или пък – ако са били обект на някаква друга кампания за намаление в предходен период – механично е добавено новият процент, за да изглежда, че той е по-голям от реалния”, посочи председателят на КЗП.

Друго, което ощетява потребителите, са случаите, при които те са приканени с по-изкусителни обещания за закупуване на стоки, за които след това се установява, че не са в достатъчно голяма наличност. „И – веднъж привлечени в търговския обект – потребителите предприемат действия за купуване на стоки, които не са чак толкова изгодни, както онези, за които те всъщност са отишли там”, обясни Маргаритов.

Източник: БГНЕС