Димитър Маргаритов: "По-възрастните хора са основна жертва на агресивните търговски трикове"

01.10.2019
Сподели тази новина

Продължава ли практиката възрастните да са основна жертва на търговските трикове?

По-възрастните хора са изложени на повече рискове при ежедневното им общуване с търговците. Тяхната доверчивост, а в някои случаи и недостатъчна подготвеност да вземат решение при предлагането на по-нови и по-малко познати за тях услуги, каквито са например, тези в сферата на телекомуникациите, ги прави по-уязвима група потребители.

В много случаи – без да осъзнават навреме, те често стават жертва на различен тип некоректни действия на търговци, които по-рядко засягат други граждани. За съжаление, в повечето случаи за това се разбира чак след като вече са налице сключени дългосрочни договори за ненужни за тях услуги и разтрогването им без неустойки може да стане едва при доказване, че са подписани в условия на прилагане на нелоялна практика. Това обикновено изисква повече време.

Ние си даваме сметка за този факт и, стъпвайки върху натрупания опит на експертите в институцията и анализа на споделеното от по-възрастните граждани в жалбите им до нас, често отправяме специални препоръки.

 

Какво „нелоялно“ има в намалението на цените?

Понякога то заблуждава – например, не е посочен процентът на намалението или стоката не е продавана (както е по закон) поне един месец на старата цена. Предлагат се промоции – комбинация от няколко стоки, като се внушава, че закупени заедно, са по-изгодни. Поотделно обаче могат да излязат по-евтино. Хранителни вериги рекламират с диплянки в пощенските кутии стоки на ниски цени, а в обектите те са в минимални наличности или въобще ги няма. Но човекът е отишъл в магазина и ще си купи друго. Възрастните са по-уязвими на подобен вид анонси.

 

На какви други внушения още се поддават?

С напредването на годините идват проблемите със здравето. Тогава хората по-лесно приемат предложенията за продукти, които спасяват или удължават живота. При телекомуникациите безплатните минути за разговор вървят с ползване на услуги, които не са им чак толкова необходими (интернет например).

 

Защо при възрастните минават тези номера?

Няколко са причините. Разполагат с по-малко средства и търсят евтини продукти или такива с най-голям процент намаление. Доверчивостта им – тя идва от време, когато пазарните отношения са били други. Днес, при агресивно прилаганите търговски трикове и хитрини, те лесно се поддават. Част от възрастните живеят сами и са склонни да приемат всякакво общуване – в хода на такова стават и жертва на измама.

По-възрастните не познават динамиката на комуникационния пазар и лесно могат да бъдат заблудени – така попадат в договори за услуги, които не са им нужни.

 

Какъв е Вашият съвет?

Не бързайте с подписването на договор, независимо че може да Ви бъде предложено безплатно устройство или да не плащате вноски няколко месеца. Внимателно вижте какво подписвате. Защото, ако си вземете „безплатен“ апарат за две години с такса по 10 лв. на месец за интернет (който не ползвате), той ще Ви излезе „златен“.  

 

Има ли ефект забраната на КЗП мобилните оператори да подвеждат пенсионери?

Санкциите и съдебните решения правят рецидивите по-редки. Като забраним нелоялна търговска практика, дори търговецът да я обжалва, по-често съдът се произнася в наша полза. Това сочи статистиката. Търговецът е длъжен да спазва акта за забрана на нелоялната практика. Санкциите не са никак малки – те са до 30 000 лв., а при последваща проверка – до 50 000 лв.

 

Избрани фрагменти от интервюта на председателя на КЗП Димитър Маргаритов пред печатни издания, предназначени за хората от „третата възраст“.