Димитър Маргаритов: Имаме добър Закон за защита на потребителите, съобразен с европейските стандарти и с развитието на пазара

26.11.2020
Сподели тази новина

 

 “15 години от приемането на Закона за защита на потребителите (ЗЗП) е момент, който заслужава да се отбележи, тъй като това е първият модерен закон в България, уреждащ потребителските права и механизмите за тяхната защита. През тези години законът е усъвършенстван неколкократно, така че да отговори на развитието на обществените отношения в тази сфера и особено на динамичното развитие на търговията и пазара, който много се промени. Потребителите могат да са спокойни, че правата им ще бъдат защитени, ако някой се опитва да възпрепятства тяхното упражняване”. Това заяви Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите в предаването „Нашият ден“ по програма „Христо Ботев“ на БНР.

По думите му Законът за защита на потребителите е изцяло адаптиран в духа на най-модерните постижения на европейското право в областта на потребителската защита и от тази гледна точка институциите у нас имат условията да работят с един наистина добър нормативен акт.

Председателят на КЗП подчерта, че България винаги е била в унисон с това, което се приема в държавите членки на Европейския съюз. Ние винаги сме в час с това, което се случва в Европа, но в същото време трябва да се има предвид и доколко нормативната уредба и в Европа, а и по света, е подготвена да реагира на този стремителен темп на развитие в онлайн търговията, особено в последно време, допълни Маргаритов.

„Вероятно този темп ще се запази и през следващите години, а и след отшумяването на пандемията, тъй като много хора ще открият удобството, което пазаруването по интернет предоставя, дори да няма извънредни обстоятелства“, отбеляза председателят на КЗП. Той напомни, че още през 2005 г. с приемането на Закона за защита на потребителите у нас са въведени правила за търговията от разстояние, като първоначално срокът за размисъл и отказ на закупена стока по интернет е бил едва 7 дни, докато в момента е 14 дни, както е и във всички останали държави в ЕС.

Председателят на Комисията припомни, че в рамките на ЕС вече се обсъжда възможността да бъде въведено задължително правило, според което потребителят да има право на отказ от закупена стока и в конвенционалните магазини, така както ЗЗП предвижда това при електронната търговия.