Бъдете още по-внимателни в периодите на активно пазаруване - има риск от нелоялни практики, фалшиви реклами и фишинг атаки

11.11.2019
Сподели тази новина

„Нека тези големи проценти, които ще бъдат поставени на витрините на магазините за кампанията Черен петък, да не ни полъгват сами по себе си“, апелира председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов от ефира на Нова телевизия. „Ние следим и за това много активно“, увери той. „Нелоялна практика е, ако вие сложите бомбастичния процент на витрината, а вътре от целия асортимент в магазина се окаже, че продавате само пет стоки с този процент – от 70 % например”, обясни Маргаритов.

При кампаниите за намаление потребителите трябва да бъдат внимателни и за фалшиви реклами на продукти-менте с лицата на известни актьори, водещи и певци. Схемата съществува от 1-2 години, но става изключително актуална и ефективна в дни на активно пазаруване, припомня Нова телевизия.

Как се действа на практика? Взима се снимка, скрийншот – от репортаж, от участие на дадената известна личност и се създава впечатлението, че тя рекламира даден продукт. По този начин този продукт получава легитимност и хората са склонни да се доверят на рекламата, защото вече са се доверили и познават въпросната известна личност, обясняват експерти по разкриване на онлайн измами.

Основният проблем е, че органите на реда трудно могат да установят кой точно седи зад сайтовете с фалшивите реклами.

Обикновено това са домейни, които се регистрират в държави, в които няма добра комуникация с местните правоохранителни органи като Белиз, Панама, Мароко, Кот д’Ивоар, където за съжаление българската полиция не може да вземе официална информация, за да може да разследва този случай. „Не можем да стигнем до физическо или юридическо лице, защото пътищата отвеждат към Панама и други юрисдикции, които са достатъчно далеч, за да осигурят на авторите на тези сайтове спокойствието, че могат да продадат на потребителите неограничен брой продукти, докато органите реагират”, обясняват и адвокати.

Единственото, което може да се направи, е тези сайтове да бъдат свалени. Това обаче не ликвидира проблема. Защото след като страницата с фалшивата реклама се закрие, моментално се създава нова. Затова потребителите трябва да внимават, когато виждат нелогични подкрепи на продукти, които не съответстват на имиджа на лицето, което уж ги представя, и да бъдат самите те гаранция, че ще се спрат тези злоупотреби”, подчертават адвокати. Особено предпазливи трябва да са към продукти, които се рекламират като някаква панацея, че те ще подобрят значително и много бързо здравословното състояние, независимо какъв е произходът на проблема. Ако потребителите станат жертва на подобна измама, трудно могат да получат парите си обратно и да върнат фалшивите стоки.  

В периодите на активно пазаруване може да станем жертва и на фишинг измама чрез фалшиви сайтове, предупреждават още експерти по кибер сигурност. Практиката показва, че те се създават буквално дни преди активното пазаруване и имат кратък живот. Характерно за тях е, че „много добре дублират оригиналните сайтове – по лого, по визия, по теми, банери, което затруднява разпознаването им.

Източник: Нова телевизия