Започва Информационна кампания на Европейския съюз за правата на потребителите

01.05.2014 - 31.12.2015
Изтекла кампания
Сподели тази новина

Европейската комисия започва Информационна кампания за правата на потребителите (2014), която има за цел да повиши общите познания на търговците и потребителите за правата на двете страни при сключване на сделки на територията на целия ЕС.

Кампанията обхваща България и още 7 страни-членки: Кипър, Испания, Гърция, Италия, Латвия, Полша и Португалия. Всяка от тях ще осъществи поредица от конкретни действия на територията на своята страна съгласно поставените цели на кампанията и формулираните основни послания към определените целеви групи.

Провеждането на кампанията съвпада с въвеждането на новата Директива относно правата на потребителите (ДПП) на ЕС, която влиза в сила във всички държави-членки до 13 юни, 2014г.

Основните целеви групи на кампанията са потребители в две възрастови групи: 18-25 години и над 60 години, както и търговци от микро- и малки предприятия.

Целите, които си поставя кампанията, са:

  • Повишаване на осведомеността на потребителите и търговците за съществуването на права при покупки и продажби на стоки или услуги, които важат в целия ЕС;
  • Разпространяване на информация за техните конкретни права и задължения, какво означават те и на практика как могат да ги упражняват;
  • Повишаване на осведомеността за законодателството на ЕС в тази област /напр. Директива относно правата на потребителите/.
  • Насочване на целевите групи към раздела „Вашата Европа” на портала EUROPA www.europa.eu/youreurope

 

Основното послание към потребителите е: „ЕС дава права на потребителите”.

Пет са основните права на потребителите:

  • Вие имате право на неподвеждаща реклама;
  • Вие имате право дефектните стоки да Ви бъдат ремонтирани или заменени;
  • Вие имате право на договори без неравноправни клаузи;
  • Вие имате право да върнете стоките, закупени онлайн, в срок от 14 дни;
  • Вие имате право на безплатна помощ от Европейските потребителски центрове за проблеми с търговци в чужбина.

Основни послания към търговците:

Законодателството на ЕС създава по-голяма яснота както за потребителите, така и за търговците, когато извършват покупки и продажби на стоки и услуги.

Ползи за предприятията:

  • яснота по отношение на техните отговорности;
  • по-голямо доверие на потребителите, особено когато купуват онлайн или зад граница

Четирите основни права на търговците са:

  • Право да откажат възстановяване на суми, докато стоките не са получени обратно или не е предоставено доказателство, че те са били изпратени обратно;
  • Право да претендират за обезщетение за намалената стойност на върнати стоки, които са видимо използвани;
  • Търговците, които са получили правото да поставят знак за качество, имат право да подадат жалба срещу конкурент, който използва знака, без да е получил необходимото разрешение;
  • Правото да променят условията на договор, при условие, че потребителите са информирани и им е дадена възможността да го прекратят.

Информационната кампания ще се проведе от 1 май – 31 декември, 2014г. 


 

Свързани събития:

06/07/2015 - „Гише на пътника” на Централната автогара в София

03/07/2015 - „Гише на пътника” на летище София

09/05/2015 - Хепънинг по повод Деня на Европа

09/06/2014 - Комисар Мимица открива в София Информационна кампания за правата на потребителите

 

Свързани новини:

20/07/2015 - КЗП и ЕПЦ – България стават част от Информационното турне „Възможности за младите хора в Европа” Инициативата се провежда под егидата на Представителството на Европейската комисия в България

06/07/2015 - Десетки получиха консултации на „Гишето на пътника” на КЗП и Европейския потребителски център – България Потребителите най-често се интересуват за правата си при забавени пътувания и проблеми с багажа

04/07/2015 - Безплатно мобилно приложение „казва” на потребителите какви са правата им в Европейския съюз. ECC-Net: Travel app е от помощ, когато сте на път

03/07/2015 - Комисията за защита на потребителите и Европейският потребителски център – България провеждат инициативата „Гише на пътника” на летище София

02/07/2015 - КЗП и ЕПЦ – България отварят „Гише на пътника” на летище София и на Централната автогара в столицата

29/06/2015 - Препоръка на КЗП към туроператорите и турагентите по повод актуалната ситуация в Гърция

26/06/2015 - КЗП отвори офис на открито по време на „Каварна рок 2015”, в продължение на седмица жителите и гостите на града ще се информират за потребителските си права

24/06/2015 - КЗП с временна приемна на открито в Каварна за "Лято`2015"

21/06/2015 - КЗП започва масови проверки по морето в заведенията с нощен режим на работа, Комисията ще има допълнителни приемни в Китен, Царево и Приморско

19/06/2015 - КЗП открива официално приемните си по морето за сезона "Лято`2015"

17/06/2015 - Димитър Маргаритов: С увеличаването на пътуванията, обръщаме засилено внимание на проверките на детски столчета за автомобили

14/06/2015 - КЗП проверява безопасността на детските столчета за автомобили, инспекторите следят и наличието на етикет с данни за безопасността

12/06/2015 - КЗП участва в кампанията SWEEP 2014 на ЕК за предоставяне на информация за гаранцията на потребителските стоки от електронни магазини

11/06/2015 - Димитър Маргаритов: Текат масови проверки по Черноморието в туристически обекти и аквапаркове, инспекторите проверяват заведенията с нощен режим на работа

11/06/2015 - Димитър Маргаритов: Като цяло търговците спазват изискванията за предоставяне на информация за безопасно ползване на увеселителните съоръжения за деца

09/06/2015 - КЗП разкрива постоянни приемни по морето за Лято`2015, приемните са на разположение на туристите за информация, консултации и сигнали

07/06/2015 - КЗП провери 25 атракционни съоръжения за деца в столицата, инспекторите проверяват надуваеми пързалки и замъци, бънджита и влакчета

06/06/2015 - Димитър Маргаритов: Проверяваме увеселителните съоръжения за деца

31/05/2015 - КЗП информира за правата на потребителите при пътуване с автобус, при закъснение на пътуването, дублажи на места и загубен багаж пътниците имат право на съдействие и компенсация

29/05/2015 - КЗП започва масови проверки на стоки за деца, инспекторите ще проверяват безопасността на скейтборди, тротинетки и ролери

23/05/2015 - КЗП дава практически съвети при пътуване със самолет, авиокомпанията е длъжна да положи грижи за вас при проблеми с полети

20/05/2015 - КЗП предупреждава да бъдем рационални при специалните оферти на търговците, ведомството затяга контрола върху промоциите

19/05/2015 - Регистърът на забранените опасни стоки дава информация за най-често срещаните рискове

17/05/2015 - Потребителите настойчиво да търсят информация за продуктите и от консултантите

16/05/2015 - Туроператорите не могат да се освобождават от задължения, които имат по закон

16/05/2015 - КЗП поддържа на сайта си регистър на опасните стоки, разкритите рискови продукти на нашия пазар се забраняват за продажба и унищожават

15/05/2015 - Проверете надеждността на туроператора преди да сключите договор, изисквайте писмен договор, ваучер и платежен документ

11/05/2015 - КЗП дава съвети преди покупка на телекомуникационни устройства

09/05/2015 - КЗП извърши 3000 проверки през април, планира инспекции в туристически и търговски обекти по Черноморието преди активния летен сезон

08/05/2015 - КЗП и Центърът за развитие на човешките ресурси организират хепънинг в Южния парк по повод Деня на Европа

13/03/2015 - 15 март – Световен ден на потребителите

04/02/2015 - Акция на КЗП в търговски обекти със съобщения за намаление

19/01/2015 - Не се предоверявайте на устните обещания на търговците

05/06/2014 - Комисар Мимица открива в София Информационна кампания за правата на потребителите