Световен ден на потребителите 2019 г.: Надеждни интелигентни продукти

15.03.2019 - 14.03.2020
Активна кампания
Тази кампания изтича след
2020-03-14 23:59:00
Сподели тази новина

Предизвикателствата са все повече и по-големи, когато говорим за глобализирания пазар, на който рисковете и заплахите нарастват, но с тях и възможностите за потребителите да удовлетворят своите потребности по най-добрия за тях начин.

Тази година мотото за Световния ден на потребителите на Потребителския интернационал (Световната организация на потребителските организации) е: „Надеждни интелигентни продукти”. 

Според последните проучвания по света има над 23,1 милиарда смарт продукти – близо три пъти повече от жителите на планетата – данните са обобщени и публикувани от Потребителския интернационал. Сред най-популярните интелигентни продукти са смартфоните, игровите конзоли, „умните” телевизори и играчки, гривните, които са свързани със здравословното ни състояние и със системите за интелигентно управление на колите.

Прогнозите са все повече хора да навлизат на този пазар и интелигентните продукти да станат ежедневна реалност за потребителите навсякъде.

 

През 2025 година се очаква:

  • свързаните смарт продукти да са три пъти повече в сравнение със сега;
  • глобалните разходи на потребителите за смарт устройства за дома да нараснат двойно;
  • 72% от потребителите на интернет да се свързват изключително чрез мобилен телефон (около половината от тези нови потребители ще дойдат от Китай, Индия, Индонезия, Нигерия и Пакистан).

 

Не можем да пренебрегнем факта, че наличието на тези продукти създава някои съществени причини за безпокойство, сред които: липсата на сигурност, неприкосновеността на личния живот, както и отсъствието на яснота кой е отговорен, когато нещата се объркат.

Начинът, по който  данните на потребителите на различни устройства се събират и използват, както и каква е връзката с бизнес модела на компанията, често остава неясен, отчита Потребителският интернационал.

Проучване на 25 регулатора в областта на личните данни показва, че при 59% от устройствата не е било адекватно обяснено на клиентите как личната им информация е била събирана и използвана.

Потребителска организация в Португалия, осъществила т.нар. тайно пазаруване на смарт телевизори в магазини, е открила че липсва предварителна информация за това как устройствата събират и използват данните на потребителите. В същото време събирането на тази информация е условие, за да може да се използват тези телевизори.

Наскоро Евростат представи данни, според които близо половината българи със смартфони (49% от потребителите над 16 г., анкетирани през 2018 г.) никога не са ограничавали или отказвали достъп до личните им данни при теглене на мобилни приложения. Средно за ЕС този процент е 28%, като най-ниска е била защитата на личните данни в Чехия (67%).

С  предстоящи промени в европейската Директива за продажбите на стоки се предвижда търговците да бъдат задължени при продажбата на т.нар. „умни продукти” от типа на "интелигентни" хладилници, смартфони, часовници или телевизори да предоставят в разумен срок и съответния софтуер, за да се постигне нужната съвместимост и актуализации.

Това задължение за осигуряване на актуализации за определен период от време след продажбата на устройството ще реши и проблеми с умните устройства по отношение на тяхната защита срещу вируси и кибератаки.

 

Повече по темата:

   Световен ден на потребителите - 2019

   Смарт устройствата навлизат все по-осезаемо в ежедневието ни и ние трябва да сме информирани за удобствата и рисковете при ползването им

   Интелигентните устройства: шпионират ли ни?

   В света има над 23 милиарда смарт устройства