Онлайн покупки

02.07.2018 - 31.03.2020
Активна кампания
Тази кампания изтича след
2020-03-31 23:59:00
Сподели тази новина

Текат процеси на все по-осезаемо „пренасяне” на живота на съвременния човек в онлайн пространството. От една страна, хората търсят този алтернативен свят – за информация, работа, забавления, от друга – самият той ги привлича с пъстрата палитра от възможности, които им предлага. Включително и по отношение на търговията.

Едни от най-често отправяните от гражданите към Комисията за защита на потребителите въпроси са свързани с реда и сроковете за връщане на онлайн покупки и възстановяване на заплатените суми.

 

Коя е най-важната информация при онлайн пазаруването?

  • име, адрес и телефон, също и условията  на сделката и информация за самите стоки и услуги, които продава.
  • основни характеристики на стоките/услугите;
  • крайната цена с всички данъци и такси, евентуални допълнителни разходи за транспорт, доставка или пощенски такси;
  • разходите за средството за комуникация от разстояние за сключване на договора, когато са по различна от основната тарифа;
  • условията за плащане, доставка, изпълнение, крайната дата за доставка на стоките или извършване на услугите;
  • когато потребителят има право на отказ от договора, се посочват условията, срокът и начинът за неговото упражняване; търговецът е длъжен да предостави на потребителя и стандартния формуляр за упражняване правото на отказ;
  • напомняне за наличието на законова гаранция за съответствие на стоката с договора за продажба;
  • връзки към органите за алтернативно решаване на спорове.

 

Как да упражня правото си на отказ от онлайн покупка в 14-дневния срок?

  • уведомете търговеца за намерението си да развалите договора, за предпочитане е да използвате т.нар. Стандартен формуляр за упражняване правото на отказ от онлайн покупки
  • направете го преди изтичане на 14-дневния срок
  • търговецът е длъжен незабавно да Ви изпрати потвърждение, че е получил заявлението за отказ
  • Вие трябва да върнете стоката на търговеца в рамките на 14 дни от заявеното желание за отказ
  • търговецът е длъжен да Ви възстанови заплатените суми до 14 дни от датата, на която сте го е уведомили за желанието си да се откажете от договора (предстоят промени, след които този срок ще тече от получаването на стоката обратно от търговеца)  
  • възстановяването на сумите следва да стане по начина, по който са платени, освен ако страните не се договорят за друго.

 

Изключения за правото на отказ:

- стоки по поръчка по индивидуални изисквания на потребителя

- стоки, които поради своето естество биха влошили качеството си или са с кратък срок на годност

- запечатани стоки, чиито опаковки са разтворени след доставката им и не могат да бъдат върнати поради хигиенни и здравни съображения

- звукозаписи, видеозаписи, запечатан компютърен софтуер, които са разпечатани след доставката

- услуги, които са предоставени напълно и изпълнението им е започнало с изричното предварително съгласие на потребителя, а той е бил информиран, че губи правото си на отказ, след като договорът бъде изпълнен изцяло

- и други

 

Важно!

  • при упражнено право на отказ разходите за връщането на покупката обикновено са за сметка на потребителя
  • ако търговецът не е информирал за 14-дневния срок за отказ, Вие имате право да развалите договора в срок от една година и 14 дни
  • закупените през Интернет потребителски стоки също имат двугодишна гаранция

 

Ако търговците не са предоставили възможност за обратна връзка или отказват да уважат правото на отказ, как да постъпим?

Винаги преди да се ориентирате към покупка от определен търговец, проверявайте има ли координати за обратна връзка и влезте в предварителна комуникация с него. Задължително погледнете дали е посочено правото на отказ в 14-дневен срок и правилата за връщане на покупките. В противен случай на по-късен етап би било доста трудно да реализирате своите права по закон.

При проблем, потърсете съдействието на Комисията за защита на потребителите и органите на реда. За трансграничните случаи на територията на Европейския съюз можете да получите помощ от Европейския потребителски център.

 

Внимание!

  • мними търговци – т.нар. сайтове-фантоми: обикновено адресите им представляват комбинация от известна марка и нещо допълнително, имат европейско окончание на URL адреса, често имат доста правописни грешки…
  • опасни стоки: най-често те са с прекалено ниски цени в сравнение с тези, на които се предлагат идентични на тях от други търговци.
  • фалшиви стоки. Може да се направи сравнение между изображенията на продукта на различните места. Една проверка  на официалния сайт на марката за оторизирани продавачи или такива, включени в черен списък също е от полза. Това, което можете да направите, ако вече сте закупили фалшива стока, е да се свържете с продавача в писмена форма. Обяснете, че вашата поръчка е конфискувана на митницата, че не искате нова стока от същия вид, а претендирате за възстановяване на сумата. Ако сте платили с кредитна карта, свържете се с вашата банка и поискайте процедура за оспорване на плащането и връщане на сумата. Ако притежателят на правата предяви претенции към вас, отговорете му писмено, че вие сте си поръчали стоката за персонална употреба и оспорвате жалбата.  

 

Повече по темата:

   КЗП улеснява потребителите с формуляр за отказ от онлайн покупка

   Как да разгадаем сайтовете фантоми и да се предпазим от тях?

   Изисквайте потвърждение на онлайн поръчката с предварително обявените параметри

   Детайлът крие рисковете при потребителските сделки

   Оплакванията от електронни магазини влязоха в ТОП 10 на потребителските жалби

   Наблюдава се интересно преплитане на онлайн и офлайн търговията в нова хибридна форма

   Потребителите се нуждаят от още по-голяма защита при придобиването на стоки и услуги от физически лица

   14-дневният срок за връщане на онлайн закупена стока става 14 дни, ако търговецът не е информирал клиентите си за него

   Понятията "изпробване" и "използване" на стоките ще бъдат по-ясно дефинирани с новите правила за онлайн търговията

   Офертите със съмнително ниски цени за обявените параметри на стоки може да се окажат проблемни

   Внимание: Измамници точат сметки чрез сайтове с фалшива козметика

   20-процентен ръст на жалбите срещу онлайн търговци

   Стремителното навлизане на онлайн търговията в социалните мрежи моделира потребителското поведение

   Добре е при покупки от интернет да комуникирате писмено с търговеца и да пазите цялата история на поръчката

   Предложеният "Потребителски чеклист" ще повиши доверието в електронната търговия в световен мащаб

   От преливането на онлайн и офлайн способите за продажба във vireal търговия печелят и потребителите, и търговците

   Разходите по връщането на онлайн покупки заради дефекти или заблуди са за сметка на търговеца

   С около 30% се увеличават онлайн сделките, рисковете при интернет пазаруването остават

   С модернизирането на потребителското законодателство ще можем да взимаме информирани решения, базирани на истината

   Основният проблем в онлайн търговията в глобален план все още е сигурността поради липсата на единни правила

   Въвеждането на ясни правила при регистрирането на .eu домейни ще доведе до по-добра ориентация на потребителите за правата им при пазаруване онлайн

   Имаме и ще имаме все по-ефективни механизми за контрол и за санкциониране при установяване на нарушения в електронната търговия

   Електронните търговци са длъжни да обявят на сайта си кога нямаме право на отказ от онлайн покупката