Цените в магазините и в туристическите обекти - търговците са длъжни да ги обявяват и прилагат коректно!

03.06.2019 - 31.03.2020
Активна кампания
Тази кампания изтича след
2020-03-31 23:59:00
Сподели тази новина

Понякога търговците не спазват законовите изисквания по отношение на обявяването и прилагането на цените в магазините. Това е едно от нарушенията, които Комисията за защита на потребителите констатира и санкционира в хода на контролната дейност.

Обикновено така се случва при провеждането на различен тип промоции. Например, в брошури, телевизионни и радио спотове или други реклами се анонсират кампании за акции или намаления на група стоки за определен период от време. Това мотивира хората да посетят някой от обектите на търговеца, за да си закупят това, което са си избрали, защото са видели цената и са преценили, че тя ги устройва.

Но има случаи, в които – и по повод на жалби от граждани – се констатира, че не се изпълняват условията на кампанията. Например, в рекламата се посочва определен процент отстъпка, а на касата тя не се прилага и стоката се продава на нейната реална цена или пък с по-малка от обявената отстъпка.

Такива разминавания се случват не само в кампании за промоции, а и в ежедневието. На етикетите в търговските обекти в близост до предлаганите за продажба стоки се посочва една цена, а на касата се отчита друга, обикновено по-висока.

 

Как да се предпазим от клопките?

Когато купуваме няколко стоки – 2,3 или 4, бихме могли да опитаме да запомним цената на всяка от тях и да проследим на касата как се маркират. Но когато пазаруваме за по-дълго време, най-вече в магазините за хранителни стоки, продуктите са повече. Някои може да са намалени, други – на редовните им цени и е почти непосилно да запомним всички и да ги сравним при отчитането при покупката. Тогава може да приложим следния трик: да изберем няколко от тях, най-добре е това да са най-скъпите или ако са промоционални – тези с най-висок процент отстъпка. Ако всяка от тях бъде маркирана на посочената в рекламата или на етикета цена, тогава вероятността и с останалите нещата да са наред, е голяма. Но ако има разминаване някъде, е добре да проверим отново цените на всяка от стоките поотделно.  

Как да реагираме, ако установим разминаване между обявена и приложена цена?

На касата: Да настояваме стоката да ни бъде продадена на обявената цена. В случай че търговецът откаже, просто няма да я купим. Ако сигнализирате и в Комисията, ще бъде извършена проверка, при установяване на същите обстоятелства – ще бъде наложена санкция и ще получите съдействие, ако търговецът не е реагирал адекватно.

След като сме платили: Да се върнем в магазина и да покажем какво е маркирано на касовия бон, като изтъкнем, че обявената цена – било в реклама, било на етикет в обекта или дори върху опаковката на стоката, е по-ниска.

Още:

Върху опаковките производителят може да посочи препоръчителна цена. Търговецът на дребно не е длъжен да се съобрази с нея – т.е. той може да прилага различна, включително по-висока от препоръчителната цена. Но е длъжен да посочи продажна цена и да я прилага в своите обекти такава, каквато я е обявил по предвидения в закона начин.

 

Повече по темата:

   Спазването на правилата при обявяването на цените на стоките е основна характеристика на коректния и лоялен пазар

   Препоръчителната цена на производителя не е задължителна за търговците на дребно